Aanval met walkietalkies op Hezbollah '10 jaar geleden al opgezet', vertellen Mossad-spionnen
De aanval met piepers en walkietalkies eerder dit jaar in Libanon, waarbij tientallen leden van Hezbollah omkwamen en er zo'n 3000 van hen gewond raakten, werd al tien jaar geleden opgezet. Dat vertellen ex-leden van de Israëlische geheime dienst Mossad tegen het Amerikaanse programma 60 Minutes van CBS.
Het bekende interviewprogramma sprak met twee onherkenbaar gemaakte mannen, van wie gezegd wordt dat ze voormalig spionnen van de Mossad zijn 'met leidende rollen in deze operatie'. De mannen zijn niet alleen vermomd maar spreken ook met vervormde stemmen.
Het geweld tussen de terreurbeweging in Libanon en Israël laaide op na 7 oktober 2023. De Palestijnse militante beweging Hamas voerde die dag een grote aanval uit op Israël, waarna dat land een oorlog begon in Gaza. Hezbollah, een bondgenoot van Hamas, bestookte het noorden van Israël sindsdien met raketaanvallen.
Piepers en walkietalkies
Op 17 september van dit jaar gingen in Libanon duizenden piepers ongeveer tegelijk af, die na enkele seconden explodeerden. Ze bleken hoofdzakelijk in handen te zijn van Hezbollahstrijders. Een dag later ontploften er honderden walkietalkies, eveneens in handen van leden van de beweging. Zeker 30 mensen kwamen om, onder wie twee kinderen; naar schatting 3000 strijders raakten gewond.
Beelden van die aanval zie je hier:
Een agent die Michael wordt genoemd zegt dat de operatie aanvankelijk alleen voor de walkietalkies gold. Daarmee startte de Mossad al tien jaar geleden.
De Israëlische inlichtingendienst produceerde ze zelf met een verborgen explosief in de batterij, en verkocht ze aan Hezbollah. Dat gebeurde via in het buitenland opgerichte bedrijven die op papier niets met Israël te maken leken te hebben. "We creëerden een verzonnen wereld", zegt de man.
Pieper groter en zwaarder
"Dus Hezbollah betaalde zelf voor de bommen die tegen hen gebruikt zouden worden?" vraagt de interviewster. Waarop de ex-agent antwoordt: "Ze kregen een goede prijs."
Israël wachtte dus al die tijd op het 'juiste moment' om ze af te laten gaan.
De walkietalkies waren dus al jaren in bezit van Hezbollahstrijders, maar de piepers die waren uitgerust met explosieven werden veel later toegevoegd aan het aanvalsplan, namelijk in 2022. Israël ontdekte toen dat Hezbollah van telefoons overstapte op piepers, en die apparaatjes kocht van een bedrijf in Taiwan.
Daarop ontwikkelde Israël zelf ook piepers. Die werden iets zwaarder en groter gemaakt, zodat er binnenin ruimte genoeg was om de explosieven erin te verstoppen. Vervolgens werden allerlei varianten getest op poppen, om te zien welke schade ze aanrichtten.
Het was volgens de agenten de bedoeling om alleen de Hezbollahstrijders te verwonden, en niet de omstanders. "De hoeveelheid explosieven was zo afgestemd dat alleen de strijders gewond zou raken en niet bijvoorbeeld zijn vrouw of dochter. Zelfs als die naast hem stonden, zouden die niet gewond raken."
Deze laatste toevoeging kan volgens critici van Israël ook bedoeld zijn om te benadrukken dat Israël zich inzet om onschuldige slachtoffers te voorkomen, juist in een tijd dat het land veel kritiek krijgt op het harde optreden in Gaza en Libanon, waarbij ook veel burgerslachtoffers vallen.
Ook werden verschillende signaalgeluiden getest. Israël koos voor een ringtone die dusdanig urgent klonk dat iemand de pieper meteen uit zijn zak zou halen om het ontvangen bericht te bekijken. Het explosief ging 7 seconden na het geluidssignaal af. Ook dat was niet toevallig: de Mossad had na onderzoek geconcludeerd dat mensen gemiddeld na 7 seconden de pieper voor hun gezicht hielden om het bericht te lezen.
Nieuw model 'waterafstotend'
De tweede agent, die Gabriel genoemd wordt, vertelt dat de directeur het idee van de piepers aanvankelijk verwierp: "Hij werd woedend. Hij dacht dat niemand zo gek zou zijn om zo'n grote pieper te kopen, dat was volgens hem onhandig om bij je te dragen."
Ook de leiding van Hezbollah ging niet onmiddellijk overstag. Het duurde twee weken om hen ervan te overtuigen over te schakelen naar de grotere en zwaardere piepers.
De Mossad plaatste, om het verhaal geloofwaardig te maken, ook promotievideo's voor de nieuwe modellen op YouTube. Die werden aangeprezen alsof ze stofwerend en waterafstotend waren. Het nieuwe model zou daarnaast een veel betere batterij hebben.
Daar kwamen ook andere geïnteresseerden op af, vertelt Gabriel. "Maar die schrikten we af door een heel hoge prijs te vragen."
Om ook het Taiwanese bedrijf (Gold Apollo) een rad voor ogen te draaien, werd een producent van de piepers opgericht in Hongarije.
"Ze hadden totaal geen idee dat ze de apparaatjes van de Mossad kochten", zegt Gabriel. "Zij dachten dat alles normaal verliep. Alles zag er 100 procent koosjer uit, inclusief de zakenmensen, de marketing, de ontwerpers en de showroom."
Ten tijde van de aanval hadden zo'n 5000 strijders een explosieve pieper in hun bezit.
Volgens Gabriel was het doel niet om Hezbollahleden te doden, maar wilde Israël vooral 'een boodschap' overbrengen. "Als ze gewond raken moet je ze naar een ziekenhuis brengen en voor ze zorgen. Dat kost tijd en geld. Bovendien zijn al die mensen zonder handen en ogen wandelende bewijzen voor onze boodschap: er valt niet met ons te sollen. Ze zijn wandelend bewijs voor onze superioriteit in het Midden-Oosten."
Het volgende plan
De andere ex-agent, Michael, voegde toe: "We willen dat ze zich kwetsbaar voelen, en dat zijn ze ook. Wij zijn al doorgeschakeld naar het volgende plan. Wat dat is, daar mogen ze naar raden."
Tien dagen na de pieperaanval kwam overigens ook Hezbollahleider Hassan Nasrallah om het leven bij een gerichte luchtaanval op zijn bunker in de Libanese hoofdstad Beiroet.
Eind november kwamen Hezbollah en Israël een wapenstilstand overeen, al houden beide partijen zich daar niet altijd aan.