67 doden

Fouten geconstateerd rond crash vliegtuig en helikopter in Washington

Door RTL Nieuws··Aangepast:
RTL Nieuws

Een dag na de dodelijke botsing tussen een passagiersvliegtuig en een legerhelikopter wordt steeds meer duidelijk over mogelijke fouten die zijn gemaakt. Zo zou de helikopter van zijn pad zijn afgeweken, en zou de verkeerstoren onderbezet zijn geweest.

- Tekst gaat verder onder de advertentie -
Advertentievrij?RTL-Premium

Gisteren vertelde correspondent Erik Mouthaan al dat de legerhelikopter waarschijnlijk te hoog vloog. "Legerhelikopters vliegen doorgaans lager dan passagiersvliegtuigen." Volgens The New York Times moest de helikopter onder de 60 meter hoogte vliegen, maar vloog deze boven de 90 meter op het moment van de botsing, waarbij 67 mensen om het leven kwamen.

Volgens de Amerikaanse krant was de legerhelikopter ook afgeweken van het door de luchtverkeersleiding goedgekeurde pad. De helikopter had op een andere plek moeten vliegen op het moment van de crash, zeggen experts tegen de Amerikaanse krant.

De helikopterpiloot zou het toestel van American Airlines hebben gezien en toestemming hebben gevraagd aan de verkeerstoren om een vooraf vastgelegde route te volgen, waarbij helikopters een pad volgen dat botsing met passagiersvliegtuigen moet voorkomen. De luchtverkeersleider zei dat de piloot die route kon volgen en achter om het vliegtuig heen kon gaan. 

Volgens experts bevond de helikopter zich op het moment van de botsing zeker 800 meter van de goedgekeurde route af. Maar, zeggen deze experts ook, echte conclusies kunnen pas worden getrokken nadat de zwarte doos van de helikopter is teruggevonden en onderzocht. De zwarte dozen van het vliegtuig zijn wel al gevonden.

Onderbezetting in de verkeerstoren

The New York Times meldt verder dat op het tijdstip van het ongeluk één persoon verantwoordelijk was voor twee taken die normaal gesproken door twee mensen worden uitgevoerd op dat moment.

Van 10:00 uur tot 21:30 uur gaat op het Reagan National Airport één luchtverkeersleider over de vluchten van helikopters, en een ander over die van passagiersvliegtuigen. Na 21:30 uur, als het luchtverkeer afneemt, worden die twee rollen samengevoegd en voert één luchtverkeersleider beide taken uit.

- Tekst gaat verder onder de advertentie -
Advertentievrij?RTL-Premium
Iemand heeft een bos bloemen neergelegd aan de Potomac rivier, waar het ongeluk plaatsvond.© Bryan Dozier/Anadolu
Iemand heeft een bos bloemen neergelegd aan de Potomac rivier, waar het ongeluk plaatsvond.

Maar op de dag van de crash had een leidinggevende de tweede luchtverkeersleider al wat eerder dan 21:30 uur naar huis laten gaan. Volgens The Washington Post voerden zelfs twee mensen het werk van vier uit op dat moment. In een voorlopig rapport van de Federale Luchtvaart Organisatie (FAA) staat dat de personeelsbezetting 'niet normaal was voor het moment van de dag en de hoeveelheid verkeer'.

Deskundigen waarschuwen al jaren dat onderbezetting een groot probleem is, en dat dat het risico op ongelukken vergroot. Gevallen waarin twee vliegtuigen net niet op elkaar botsen komen vaker voor dan eerst, bleek uit rapporten van de FAA. Afgelopen woensdag was de eerste keer in veertien jaar dat het daadwerkelijk misging.

Advertentievrij?RTL-Premium