Legerhelikopter die crashte met vliegtuig boven Washington had kapotte hoogtemeter

De legerhelikopter die begin dit jaar boven Washington in de lucht op een passagiersvliegtuig botste, had een kapotte hoogtemeter. Er ging op de avond van het ongeluk mogelijk meer mis, maar door de kapotte hoogtemeter vloog de helikopter mogelijk hoger dan de piloot dacht.
De Amerikaanse onderzoeksraad voor vervoersveiligheid (NTSB) verhoorde gisteren tien uur lang experts over het ongeluk, melden Amerikaanse media. Het was de eerste van drie dagen vol verhoren.
Een oorzaak voor de ramp werd nog niet genoemd en mogelijk speelden meerdere factoren een rol, maar duidelijk is volgens de NTSB wel dat de hoogtemeter van de helikopter kapot was.
Hoogtemeter week af
De helikopter botste eind januari vlak bij het vliegveld van Washington met een passagiersvliegtuig van American Airlines. Dat gebeurde boven de rivier de Potomac. Alle 64 inzittenden van de lijnvlucht kwamen om het leven, net als de drie bemanningsleden van de helikopter.
Het was de dodelijkste vliegramp in de VS in vijftien jaar.
Bekijk hier beelden van de crash:
De hoogtemeter van de helikopter week mogelijk tot 40 meter af van de werkelijke hoogte. Dat zorgde voor problemen omdat legerhelikopters op een hoogte tussen de 30 en 60 meter boven de rivier moesten vliegen. Passagiersvliegtuigen konden zo bovenlangs vliegen.
Eén luchtverkeersleider
De avond van het ongeluk ging er volgens de NTSB echter meer mis. Zo was er slechts één luchtverkeersleider op het vliegveld van Washington dat zowel de legerhelikopters als passagiersvliegtuigen begeleidde. Op het moment van de crash, even voor 21.00 uur 's avonds, zijn daar normaal twee verschillende medewerkers voor aanwezig.
Ook over de communicatie met de luchtverkeersleiding zijn vragen. Zo zou het advies dat de legerhelikopter kreeg om achter het passagiersvliegtuig langs te vliegen 'ongewoon' zijn geweest, zeiden piloten gisteren tegen de NTSB.
De schok bij nabestaanden was groot na het ongeluk:
Zorgen over druk luchtruim
De onderzoeksraad vroeg zich ook af of de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wel zoveel militaire luchtvaart rond de luchthaven toe had moeten staan. Er waren jaren eerder al zorgen geuit over het drukke luchtruim boven Washington.
Een definitief rapport over de oorzaak van de crash wordt begin volgend jaar verwacht, een jaar na het ongeluk.