Formule 1 in Zandvoort: wel enthousiasme, maar geen financiële steun
Raceliefhebbers wrijven zich in hun handjes van geluk: het Formule 1-circus wil best naar Zandvoort komen. Maar of het allemaal doorgaat is de vraag: er zijn tientallen miljoenen nodig, wie gaat dat ophoesten? De overheid en het bedrijfsleven reageren zuinigjes.
Voor er ook maar een Ferrari, Mercedes of Red Bull-auto over het circuit kan gaan, is er een bedrag van tegen de 40 miljoen euro nodig, blijkt uit een haalbaarheidsstudie naar het organiseren van F1-races in Zandvoort. We hebben alle kosten en inkomsten op een rij gezet.
Vergoeding
Allereerst wil de eigenaar van de Formule 1, Formula One Management, een vergoeding. Over de hoogte van het bedrag wordt onderhandeld, een circuit met historische waarde, zoals in Monaco, betaalt minder dan een gloednieuw circuit in bijvoorbeeld Bahrein. In Europa ligt de fee op gemiddeld 20 miljoen.
Dat is wel een bedrag dat jaarlijks oploopt met minstens 5 procent. Wie de F1 wil organiseren moet beloven dat voor minstens vijf jaar te doen.
Organisatiekosten
Het organiseren zelf kost naar schatting ieder jaar tussen de 2,5 en 5 miljoen, onder meer voor personeel, een bijdrage aan de inzet van extra agenten en ambulancepersoneel en de huur van tribunes.
Om het circuit überhaupt geschikt te maken voor races in de koningsklasse van de autosport is eenmalig 10 miljoen nodig. De keuring van het circuit door racebond FIA kost nog eens 40.000 euro.
Kaartverkoop
Kortom, circuiteigenaar prins Bernhard van Oranje heeft flink wat geld nodig. In de haalbaarheidsstudie wordt uitgegaan dat er minimaal 125.000 bezoekers nodig zijn om quitte te spelen.
De inkomsten zullen uit de kaartverkoop moeten komen, de Formule 1-organisator eist de inkomsten uit sponsoring en horeca op het circuit namelijk voor zichzelf op.
Bij de 125.000 toeschouwers levert de kaartverkoop ruim 23 miljoen op. Gezien de populariteit van de races door de prestaties van Max Verstappen zal dat de eerste keer vast lukken, maar als het slecht weer is of Verstappen niet racet, wordt de enige bron van inkomsten onzeker.
Dat gebeurde bijvoorbeeld in Spa Franchorchamps, waar de toeschouwersaantallen terugliepen tot onder de 75.000. Dat aantal levert nog maar zo'n 14,2 miljoen op, terwijl de kosten hetzelfde blijven.
Overheid wacht af
In de haalbaarheidsstudie staat al een mogelijke oplossing: overheden die bijspringen. Maar of dat in Nederland gaat gebeuren en of het genoeg zal zijn, is de vraag. De gemeenten Zandvoort en Haarlem, die samen optrekken als het over het circuit gaat, willen niet zeggen of ze financiële steun zullen geven of de infrastructuur zullen aanpakken.
De bereikbaarheid van het circuit is een groot probleem: op zomerse dagen loopt het verkeer over de provinciale wegen N200, N201 en N208 hopeloos vast. Bij de Jumbo Familie Racedagen, eind mei van dit jaar, ontstonden ook flinke files. Daar kwamen zo'n 110.000 toeschouwers op af.
Maar ook hulp van de provincie om dat bereikbaarheid te verbeteren is geen vanzelfsprekendheid. "We gaan daar pas naar kijken als het rond is." Financiële steun is uitgesloten, laat de provincie weten.
Rutte: 'Los het zelf op'
Bij de rijksoverheid is het enthousiasme weliswaar groot, maar wordt geen blanco cheque afgegeven. "Wees effe stoer en los dat zelf op", zei premier Mark Rutte na afloop van de ministerraad.
Het ministerie van VWS, dat het evenement eventueel kan subsidiëren, wil daar pas over beslissen als er een concreet plan is. Er is een subsidiepotje van 10 miljoen euro voor speciale grote sportevenementen, met een maximum van 2,5 miljoen per evenement.
Het is alleen onzeker of Zandvoort daar aanspraak op kan maken, omdat de subsidie bedoeld is voor iets eenmaligs, zoals een etappe van een wielerronde of een finale van een voetbaltoernooi.
Enthousiasme, geen geld
Het bedrijfsleven dan? Nou, ook daar is het enthousiasme groot, maar de gulheid nihil. We benaderden vier Nederlandse bedrijven die het racen een warm hart toedragen.
Bij Exact en Jumbo, beide sponsoren van Max Verstappen, gaat het om hem en dus zal er niet snel geld naar Zandvoort gaan, laten beide bedrijven weten.
Verstappen
"We richten ons specifiek op Verstappen, dus deze stap is dan niet per se logisch, al zeggen we niet op voorhand nee”, aldus woordvoerder Jelle Zuidema van Exact. De supermarktketen laat weten dat er 'vooralsnog geen interesse of plannen' zijn voor financiële steun aan een Grand Prix in Nederland.
Multinationals Heineken, als sponsor verbonden aan de Formule 1, 'zou een Formule 1 race in Nederland zeker verwelkomen', maar wil niets zeggen over eventuele financiële steun. Oliereus Shell werkt al samen met het circuit, maar wil niets zeggen over de huidige financiële afspraken of extra sponsoring in de toekomst.
De middenstand
Wie profiteert? De plaatselijke middenstand. De komst van een F1-race levert naar schatting tussen de 2,6 en 4,5 miljoen extra op aan winst en salarissen voor Zandvoortse bedrijven.
Bij hotel Palace wordt dan ook heel enthousiast gereageerd als we bellen: "In raceweekenden zitten we altijd helemaal vol en dit zorgt voor nog meer naamsbekendheid voor Zandvoort als toeristische trekpleister", vertelt een medewerkster.