Krekels, meelworm en bitterballen van oesterzwam: Lidl komt met duurzame producten
Een lekker bordje met zout-azijn-krekels, cruesli van resttromenvoedesel of bitterballen van oesterzwam? Wellicht zijn het niet de eerste gerechten waar je aan denkt bij de Lidl, maar de supermarkt gaat ze vanaf vandaag een week lang te koop aanbieden.
Het is onderdeel van de themaweek 'Future Foods', waarbij Lidl bij wijze van experiment in alle 426 filialen bijzondere duurzame producten verkoopt. "Dat is best een beetje spannend", zegt Erik van den Hoogen, hoofd inkoop van Lidl Nederland. "We zijn hier natuurlijk helemaal niet gewend aan het eten van insecten."
Een tijd geleden organiseerde Lidl een dag waarbij leveranciers hun producten konden laten zien. "Een aantal sprongen er echt uit", zegt Van den Hoogen. "Insecten vonden we interessant. Het is duurzaam, levert veel proteïne en het is gezond."
Hoe voeden we de wereld?
Er waren slechts een paar regels voor de dag: de producten moesten duurzaam en verrassend zijn en aan de standaarden voldoen. "Alle artikelen hebben te maken met het vraagstuk hoe we de wereld kunnen voorzien van andersoortige producten", zegt Van den Hoogen.
De inkoopmanager is enthousiast. "Er zit een tomatenburger tussen die is gemaakt van tomaten die niet verkocht konden worden omdat ze bijvoorbeeld geknapt zijn. Maar ze zijn wel supersmaakvol, dus het is fantastisch om dat als hoofdingrediënt te gebruiken."
Vegetarisch ijs en aardappelbrood
Andere producten zijn bijvoorbeeld zeewierwraps, een lichtalcoholische drank, ijs dat smaakt als roomijs maar van groente en fruit is gemaakt, cruesli van reststromenvoedsel, eetbare insecten, kweeksets voor biologische groenten, brood dat is gemaakt van aardappel, suikervrij snoep en chips en bitterballen van oesterzwam.
Is Van den Hoogen dan niet bang voor het aloude spreekwoord 'wat de boer niet kent dat vreet hij niet'? "Misschien zijn sommige producten heel exotisch, maar het is juist heel erg leuk om iets nieuws te proberen. De structuur van die bitterbal is echt geweldig. Het is zo goed dat je geen rundvleesragout nodig hebt", zegt Van den Hoogen.
Daarnaast is Lidl blij dat ze startups een zetje kunnen geven. "We hebben ze ook geholpen, want het is best een stap om een grote supermarkt vol te krijgen. Dus daar hebben we ze in begeleid, en goed aangegeven hoeveel stuks we moesten hebben", zegt Van den Hoogen.
'30.000 producten gemaakt'
Dat is ook het geval voor de Franse startup Little Hero. Het bedrijf lanceert eetbare insectensnacks van meelworm en krekels en komt met granola en pasta op insectenbasis. "We moesten bijna tienduizend stuks van ieder product produceren. Dat was een uitdaging, maar het is gelukt", zegt Aurore Danthez van Little Hero.
"Insecten zijn heel interessant om te eten", verklaart Danthez. "Je hebt minder ruimte en water nodig voor de voedselproductie. Of mensen het graag eten verschilt nogal. Sommige zijn nieuwsgierig, sommigen ook een beetje bang. Dan moet je ze uitleggen dat je insecten gewoon kan eten en dat het in grote delen van de wereld normaal is."
'De eerste is het moeilijkst'
"De eerste is altijd het moeilijkst", zegt Danthez lachend. "Het is crunchy, heeft een bijzondere smaak. Je moet wennen, maar dan is het lekker. Ik eet zelf graag de krekels met barbecuesmaak", zegt ze. "Maar in de ochtenden is de granola ook perfect."
De actie bij de Lidl loopt een week. Daarna wordt per product gekeken hoe het verkocht en ontvangen is. "Zoals altijd laten we het publiek spreken", zegt Van den Hoogen. "Ik hoop dat deze producten het enorm goed gaan doen. Als dat zo is, dan denk ik dat we iets moois bereikt hebben."