Ahold Delhaize deed het best lekker op de beurs
De nieuwe supermarktkolos is sinds vandaag te koop op de beurs en heet 'Ahold Delhaize'. Dit weekend kwam de fusie rond en vandaag begon de handel. Er blijkt vraag naar te zijn: het aandeel sloot 1,2 procent in de plus, terwijl de AEX in het rood eindigde.
De multinational heeft een flinke omvang: er werken 375.000 medewerkers en is één van de grootste werkgevers ter wereld. Met een waarde van 28 miljard euro, behoort het tot één van de grootste vijf AEX fondsen. "Die zijn inmiddels zo machtig, dat ze in handelsomvang samen 60 procent van de index uitmaken", zegt RTL Z-beurscommentator Bart Reijnen in Z Today.
Ondanks het nieuwe logo - een combinatie van een kroon met een leeuw - en een nieuwe kleur, verandert er weinig voor de bedrijven die onder het moederconcern hangen. Dick Boer, oud-CEO van Ahold en de nieuwe directeur van de twee bedrijven, bevestigde dat tegen Reijnen. "Hij zei tegen mij: 'Je hoeft niet te verwachten dat de kreeften van Delhaize straks ook bij de AH liggen'. Dus ja: daarvoor heeft deze fusie vooralsnog weinig zin".
De beursdag verliep verder eigenlijk redelijk moeizaam. De AEX stond de hele dag in de plus, maar eindigde uiteindelijk toch 0,10 procent in het rood. "Ahold Delhaize is daar dus een uitzondering op, net als Philips. Die eindigde twee procent in de plus", zegt Reijnen.