Historische beurskoers Tesla: 'Te belachelijk voor woorden'
De afgelopen weken duiken beleggers massaal op het aandeel Tesla. Het bedrijf heeft de hoogste beurskoers ooit aangetikt. Volgens deskundigen is de waardering "van de zotte".
The only way is up met de koers van Tesla de laatste weken. Een aantal positieve berichten zorgden voor een run op het aandeel. Sinds half mei draait de fabriek in de Verenigde Staten (VS) weer, ondanks de maatregelen om de coronapandemie in te dammen. Ook in China, de belangrijkste markt, worden auto’s gemaakt. Daar verkocht Tesla vorige maand de meeste auto’s.
De beurswaarde komt uit op bijna 180 miljard dollar. Stan Westerterp, eigenaar van Bond Capital Partners, vindt die waardering overdreven hoog. "Misschien ziet de markt iets wat wij niet zien. Ik zie het in ieder geval niet gebeuren dat ze er zoveel auto's worden verkocht, dat deze waardering te rechtvaardigen is."
Overmoedig
Westerterp denkt dat beleggers overmoedig zijn geworden en op basis van hun emotie handelen. "Kijk je gewoon naar de verkoop, dan staat Tesla niet eens in de top 20. Toch is het momenteel de op één na meest gewaardeerde autofabrikant."
Tesla verkocht in april 15.000 auto’s wereldwijd. Toyota, het bedrijf dat qua beurswaarde net iets groter werd, verkocht ruim 470.000 stuks. Westerterp denkt niet dat het bedrijf van Elon Musk dat gat snel gaat dichten. "Ik zie niet in dat de hele wereld Tesla gaat rijden. Als ik dat wel zou verwachten, dan zou ik de waardering beter begrijpen."
Grote hobbels
Errol Keyner, van de Vereniging van Effectenbezitters, verbaast zich ook over de waardering. "Er zijn scenario’s denkbaar waarbij deze waardering reëel is. Maar dan moet wel echt alles meezitten. Dit is priced for perfection."
Er zijn volgens Keyner twee grote hobbels op de weg voor Tesla om de waardering te bewijzen. Allereerst moet Tesla een transitie doormaken. Het was voorheen een nichebedrijf, maar nu maakt Tesla met de Model 3 een massaproduct. Keyner: "Tesla was de Rolls Royce onder de elektrische auto’s, maar wat wordt het nu?"
Zo'n transitie kan de waarde verminderen, legt Keyner uit. "Je verandert van luxemerk in een 'gewone' autobouwer. Het merk wordt minder bijzonder als ineens iedereen in een Tesla rijdt."
Daarnaast speelt de concurrentie een grote rol. "Concurrenten zijn wakker geschud. De meest concurrentie kan het bedrijf verwachten uit Japan en Duitsland. Die autofabrikanten blijven echt niet werkeloos toekijken terwijl Tesla de wereld overneemt.’
Fenomeen Musk
Daar is Carlos Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros, het mee eens. Tesla heeft nu nog een voorsprong op de rest, maar Brantsen vraagt zich af voor hoe lang. "De Duiters komen eraan, ik denk bijvoorbeeld ten eerste aan Audi. Op zijn best zal Tesla een van de grote spelers worden, maar zeker niet dé speler op het gebied van elektrische auto’s."
Het gaat volgens hem niet gebeuren dat Tesla evenveel auto's gaat verkopen als Volkswagen of Toyota. "Die fabrikanten hebben honderden fabrieken wereldwijd. Ze verkopen elke soort auto. Je maakt mij niet wijs dat zij dan minder waard zijn of waard worden dan Tesla."
Brantsen heeft wel respect voor 'het fenomeen Musk'. "Toch moeten wel bekennen dat Musk ons ongelijk heeft gegeven. We dachten met zijn allen dat de koers niet zo hard zou stijgen en dat is dus wel gebeurd. Musk doet het goed. Op zijn marketing is niks aan te merken, dat is briljant. Hij krijgt het wel allemaal voor elkaar."
Verliefd op het aandeel
Westerterp en Keyner vinden het knap dat het aandeel zo’n sterke aantrekkingskracht heeft. "Beleggers zijn verliefd op het aandeel Tesla", aldus Keyner. Al is het geen 'emotieaandeel', zoals Ajax. "De beleggers zijn niet alleen fan van Musk en de auto’s, ze willen ook rijk worden met het aandeel."
Of ze ook echt rijk worden van een verdere stijging van het aandeel, is de grote vraag. Het is 'zeer goed mogelijk' dat de beurskoers meer records gaat breken, zegt Keyner. "Belangrijker is de vraag: waar staat Tesla over vijf jaar? Dan moet het bedrijf de transitie hebben gemaakt van nichespeler naar massabedrijf. Ook moet er sprake zijn van een positieve kas."
Westerterp: "Het aandeel is nu zo’n 950 dollar waard. Op dit tempo gaan we snel door de 1000 dollar-grens heen. Technisch kan het, maar fundamenteel is het te belachelijk voor woorden."