The Gram jubileert

10 jaar Instagram: groot door foto met filters en door te jatten

Door Harm Teunis··Aangepast:
© ANP10 jaar Instagram: groot door foto met filters en door te jatten
RTL

Er was een tijd dat het woord 'selfie' nog niet in ons woordenboek stond en mensen bij de term 'influencer' nog aan de griep dachten. In die tijd, vandaag tien jaar geleden, begonnen twee softwaremakers de app Instagram. Inmiddels heeft die app 1 miljard gebruikers en groeit het nog altijd.

Instagram bood iets wat andere apps tien jaar geleden nog niet hadden. Vierkante foto’s in een lijst waar je met je iPhone verticaal doorheen kon scrollen. En omdat camera’s in smartphones toen nog wat brakke foto’s maakten, kwam Instagram met de mogelijkheid om filters te gebruiken. 

Twee jaar later gebruikten 40 miljoen mensen de app. Het ging vooral zo goed omdat mensen meteen snapten hoe Instagram werkte, zegt Sonja Loth, socialmediastrateeg en directeur van Social Inc.

"Het was vanaf dag één makkelijk, mooi en mobiel. Met de filters konden mensen makkelijk iets mooi eruit laten zien. En je kon zelf eenvoudig plaatjes kijken en delen. Het was als een van de eerste apps 'mobile first'."

Twitter-oprichter helpt Insta een handje

Jack Dorsey, de oprichter van Twitter, was een van de eerste investeerders in Instagram. Hij deelde zijn foto’s op zijn eigen Twitter-account met meer dan 1 miljoen volgers. Dat zorgde ervoor dat de app viraal ging en het al snel de populairste app in de App Store werd. 

Facebook zag er direct brood in. Zuckerberg vreesde een opkomende concurrent en kocht de app voor 1 miljard dollar. Dat bleek een meesterzet.

Loth: "Facebook was wel groot maar niet gericht op mobiel gebruik. Instagram was dat juist wél. Gericht op plezier en creativiteit. Er zat nog geen businessmodel achter, dat kwam pas later."

5,6 miljoen Instagram-gebruikers 

In 2018 had Instagram meer dan 1 miljard gebruikers. En dat is het laatste officiële cijfer dat bekend is van het bedrijf. Moederbedrijf Facebook deelt namelijk geen cijfers over hoeveel gebruikers Instagram heeft, maar gooit de cijfers van Whatsapp, Instagram en Facebook op één hoop. Samen hebben deze platformen nu zo’n 2,7 miljard gebruikers per maand. 

In Nederland had Instagram vorig jaar 5,6 miljoen gebruikers, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Newcom. Bovendien was Instagram het hardst groeiende social media-platform van ons land.

Geld verdienen

Uiteindelijk weet Facebook ook geld te verdienen met Instagram. Dat doet het met advertenties: precies waar het zelf ook groot mee werd. Hoeveel geld Instagram ieder jaar oplevert, vertelt Facebook niet. Maar dankzij loslippige mensen rond het bedrijf weten we wel iets. 

Zo kwam er vorig jaar ongeveer 20 miljard dollar binnen aan advertentie-inkomsten, schrijft Bloomberg. Dat is bijna een derde van de totale omzet van Facebook in 2019 (70,7 miljard dollar). 

Het totaalbedrag dat uitgegeven wordt aan advertenties op Instagram is waarschijnlijk nog groter, omdat er ook veel geld omgaat in influencermarketing.

Amerikaanse sterren boycotten Instagram voor één dag: 'Stop met haatzaaien'
Lees ook

Amerikaanse sterren boycotten Instagram voor één dag: 'Stop met haatzaaien'

Beter goed gejat

Instagram werd groot dankzij foto’s met een filter, maar werd in tien jaar tijd steeds meer een videoplatform. En dat gebeurde vooral doordat het heel goed keek naar de concurrentie. 

"In de basis is het nog steeds een fotosharing-app, daar is video bijgekomen. Het spannendste op dit moment is het van Snapchat gejatte Stories", legt Loth uit. "Nóg wel, want Instagram komt nu ook met een nieuwe 'killer feature'; Instagram Reels, dat de concurrentie met TikTok aangaat."

Instagram kopieerde dus de functie waar concurrent Snapchat populair mee werd: tijdelijke foto’s of video’s die tot 24 uur te bekijken zijn. En daar kwam kort geleden ook Facebook Reels bij. De functie waarmee je net als met TikTok korte filmpjes kunt maken. 

"Het voegt echt iets toe. Je kunt ook zien wie het heeft bekeken. Het maakt het nog creatiever en verslavender", zegt Loth.

En dat is waar het uiteindelijk om gaat. We besteden steeds meer tijd op onze smartphone. Gemiddeld zitten we 98 minuten per dag op sociale media. Daarmee is de smartphone een geduchte concurrent voor de tv (132 minuten). En waar de kijker zit, daar zit ook het geld.

Advertentiemarkt groeit

"De laatste twee jaar, en met name dit jaar, zie je een verschuiving van de reclamebestedingen van analoge media naar digitale media. Het grootste gedeelte van de groei gaat naar social media-platformen", zegt Remon Buter, head of trading en investment bij Group M, het grootste mediabureau van Nederland.

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat de totale uitgaven aan advertenties via sociale media in Nederland vorig jaar stegen met 18 procent tot bijna 452 miljoen euro. 

Facebook weet veel

Facebook pakt met Instagram een groot stuk van die taart. Dat komt volgens Buter niet alleen omdat het bedrijf veel gebruikers heeft, maar vooral omdat Facebook heel veel weet over die gebruikers. "Het systeem is in staat om de doelgroep heel goed te bereiken en raken."

Dat merken we allemaal dagelijks, zegt hij. De advertenties sluiten vaak naadloos aan op onze interesses.

Daarnaast zit de interessantste doelgroep op Instagram, zegt Sonja Loth. "Mensen tussen de 20 en 40 zijn de duurste doelgroep voor adverteerders. De helft van die doelgroep zit elke dag op Instagram. Dus je bereikt de doelgroep die misschien wel het interessantst is op de meest relevante wijze."

Andere platformen zitten nog lang niet op dat niveau, zegt Loth. "Na tien jaar groeit Instagram nog steeds enorm hard. Het platform wordt steeds waardevoller. Qua data, qua mogelijkheden voor adverteerders en vooral voor de Instagrammers zelf."

Lees meer over
InstagramFacebookTechnologieSocial MediaInternetZ link in bio