Eerste lockdown leverde webwinkels ongekende groei op
Verschillende sectoren lagen op hun gat, maar webwinkeliers zal je niet snel horen klagen over de eerste Nederlandse coronalockdown van eerder dit jaar. Hun omzet steeg ongekend.
In Nederland gevestigde webwinkels zetten in het tweede kwartaal van dit jaar liefst 55 procent meer om in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de hoogste groei tot nu toe gemeten.
In het tweede kwartaal zat Nederland vol in de lockdown die in maart was afgekondigd. Omdat mensen zoveel mogelijk thuis moesten blijven en veel winkels hun deuren sloten, werd de internetomzet zo gestuwd, denkt het CBS.
Met name winkels die zowel online als fysiek een shop hebben (de multichannelers) deden goede zaken van april tot en met juni. Hun omzet steeg met 68 procent.
Webshops en postorderbedrijven plusten met iets meer dan 45 procent ook behoorlijk.
PostNL profiteert mee
Al die bestellingen moesten natuurlijk ook worden bezorgd en daar had PostNL weer profijt van. De Nederlandse postbezorger zag de omzet bij het onderdeel dat pakketjes thuisbrengt toenemen met 28 procent tot 516 miljoen euro.
Het resultaat voor aftrek van rente en belastingen bij die divisie steeg in het tweede kwartaal van 29 miljoen tot 60 miljoen euro.
Nog geen 2 procent
Webshops in het buitenland profiteerden ook mee van de Nederlandse kooplust. Buitenlandse webshops ontvingen bijna 700 miljoen euro van Nederlandse klanten, blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Nederlanders gaven dan wel fors meer uit bij niet-Nederlandse webwinkels, het aandeel van die webshops op onze totale bestedingen bij de detailhandel is verwaarloosbaar. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.
Internetomzet gestuwd
In hetzelfde kwartaal vorig jaar gaven we 'maar' 508 miljoen euro uit bij niet-Nederlandse webshops, onze uitgaven daaraan zijn dus met ruim een derde gestegen.