Cashen met auteursrecht

Ook beleggers kunnen scoren met muziekrechten van sterren

Door Jelle Maasbach··Aangepast:
© iStockOok beleggers kunnen scoren met muziekrechten van sterren
RTL

Wereldsterren als Neil Young, Bob Dylan en Taylor Swift verkochten in de afgelopen maanden de rechten van hun muziek. Beursgenoteerde bedrijven gaan met hun hits aan de haal, beleggers kunnen dus investeren in muziekgeschiedenis. "In de zoektocht naar rendement kom je op gekke plekken uit."

Het Britse beursbedrijf Hipgnosis Songs Fund betaalt de Canadese zanger Neil Young 150 miljoen dollar. Daarvoor krijgen ze de wereldwijde auteursrechten en inkomsten van bijna 1200 nummers in handen. 

Het bedrijf wil het aankoopbedrag via streams terug verdienen. Iedere keer dat fans van Young via Spotify nummers als Down By The River streamen, brengt dat geld in het laatje. 

Beurskoers in de lift

Het beursbedrijf is sinds 2018 bezig en is vooral de laatste tijd flink muziek aan het inslaan. Sinds de eerste handelsdag in 2018 is de koers met meer dan 17 procent gestegen. De winst vorig jaar: omgerekend 25 miljoen euro, maar dat was voor de grote aankoop van het werk van Young.

Hipgnosis Songs Fund is volledig afhankelijk van muziekinkomsten, maar er zijn ook andere muziekbeleggingen. Het gaat om beursbedrijven die zich niet specifiek op muziek richten, maar het als onderdeel hebben. Zoals het Franse mediabedrijf Vivendi, grotendeels eigenaar van Universal Music Group.

Grootste muziekuitgever ter wereld

Universal is de grootste muziekuitgever van de wereld, heeft de meeste muzikanten onder contract en ook de meeste rechten in beheer. En aan die portefeuille kon het onlangs de rechten van niemand minder dan Bob Dylan toevoegen.

Het oeuvre van Dylan: 600 nummers, geschreven over een periode van 60 jaar. De zanger is goed voor een albumverkoop van 125 miljoen stuks. De deal levert de Nobelprijswinnaar naar verluidt 300 miljoen dollar op.

Verviervoudigd

Ook Sony ziet de laatste jaren steeds meer muziek in de rechten van artiesten. In 2016 kocht het van de erfgenamen van Michael Jackson een enorme muziekportefeuille. Het ging om de rechten van zo'n 4 miljoen liedjes.

Nummers van onder meer Marvin Gaye, The Rolling Stones en The Beatles kwamen toen in handen van de Japanners. De erven Jackson ontvingen daar het astronomische bedrag van 750 miljoen dollar voor.

Al die beursbedrijven doen het goed op de beurs, maar vooral Sony springt eruit. Sinds de deal met de Jacksons is het aandeel bijna verviervoudigd. Vivendi steeg de afgelopen jaren met bijna 50 procent en Hipgnosis Songs Fund ging zoals gezegd 17 procent omhoog. 

Veilig alternatief

Dat er nu zoveel enthousiasme is voor muziek, heeft volgens Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) alles te maken met de lage rente. "In de zoektocht naar rendement kom je op gekke plekken terecht. Door die lage rente kijken beleggers naar ander soort investeringen, zoals deze."

"In de zoektocht naar rendement kom je op gekke plekken terecht. Door die lage rente kijken beleggers naar ander soort investeringen, zoals deze."

Of dat ook een slimme investering is, daar wil Keyner zich niet over uitlaten. "De VEB geeft geen beleggingsadvies. Maar wat ik kan zeggen: een Hipgnosis Songs Fund is niet gespreid en het is dankzij de lage rente dat de koers zo hard stijgt."

Veel partijen, waaronder pensioenfondsen, zijn op zoek naar een 'veilig alternatief'. "Ze willen stabiele inkomsten, een houvast. Vooral niet een groot risico. Dan kijken ze eerst naar hypotheekportefeuilles en kennelijk nu dus ook naar rendement op liedjes", zegt Keyner.

Concerten

Muziekjournalist Jan van der Plas, werkzaam voor het muziekblad OOR, snapt wel waarom artiesten de laatste tijd aan het verkopen zijn geslagen. "Dit is het moment om te cashen. Partijen betalen nu enorme bedragen en voor artiesten heeft het ook andere voordelen. De kinderen hoeven later niet het beheer van die nummers op zich te nemen."

"Ze worden ook een dagje ouder, Bob Dylan, Neil Young. Dan is dit toch ook een leuk centje erbij", zegt hij lachend. Tijdens de lockdown levert de muziek mogelijk wat minder op, legt Van der Plas uit.

"Ze worden ook een dagje ouder. Bob Dylan, Neil Young. Dan is dit toch ook een leuk centje erbij."

Het echte cashen voor de nieuwe eigenaren gebeurt pas als er weer concerten gegeven mogen worden. "Bij elk concert gaat er 7 procent van de omzet naar de auteursrechthebbende, en dat zijn die kopers."

Vuist maken

Het 'fanatieke opkopen' van Hipgnosis Songs Fund begrijpt Van der Plas wel. Hij denkt dat het een slimme tactiek is.

"Hoe het loopt met de vergoedingen van het streamen, dat blijft ongewis. Individuele artiesten hebben het lastig. Maar iemand met een enorme catalogus, zoals Hipgnosis, kan een vuist maken bij Spotify. Ze kunnen zo misschien een goede vergoeding afdwingen. Logisch wel dat ze het kopen", aldus Van der Plas. 

Jackson: King of Deals

Michael Jackson, de man die de meeste muziekalbums aller tijden verkocht, kocht in de jaren '80 de rechten van The Beatles op. Voor minder dan 50 miljoen dollar kreeg hij ze in handen. De vriendschap met voormalig Beatle Paul McCartney (die ze ook wilde bemachtigen) was daardoor wel voorbij.

Dat portfolio met nummers, later aangevuld met de hits van Marvin Gaye, The Rolling Stones en Bob Dylan, bleek een meesteraankoop te zijn, met de verkoop aan Sony als klapper voor de erfgenamen.

Bovenop de 750 miljoen dollar die deze deal opleverde, kwam later nog eens 250 miljoen dollar van Sony. Het bedrijf kreeg voor dat geld het recht om zeven jaar lang niet eerder uitgebracht materiaal van Michael Jackson uit te brengen. Het is de grootste deal ooit voor een overleden artiest uit de muziekgeschiedenis.

Lees meer over
VivendiVEBMuziekAuteursrechtBeleggen