Brabantse bussenbouwer in trek als 'sexy' werkplek
Laadpaalinstallateurs, bouwers van bussen en bedenkers van slimme elektrische vervoerssystemen: het aantal banen in de wereld van elektrisch rijden gaat de komende vier jaar verdubbelen. Zoals bij de elektrische bussenbouwer Ebusco. "Drie jaar geleden telden we 25 medewerkers, nu zijn dat er 200 en volgend jaar waarschijnlijk 400."
Elektrisch vervoer is booming. Dat weten ze na een moeizame start bij elektrische bussenbouwer Ebusco uit het Brabante Deurne als de beste. Het bedrijf bestaat negen jaar en de eerste jaren was het knap lastig om de producten te verkopen.
"De eerste klanten kwamen uit Scandinavië", vertelt oprichter en bestuursvoorzitter Peter Bijvelds. "Hier in Nederland was het nog heel lastig om onze potentiële klanten, mensen bij de gemeenten, te overtuigen. Maar nu zijn in Nederland de regels al zo dat er vanaf 2025 alleen maar bussen zonder uitstoot verkocht mogen worden. Vanaf 2030 moet alles wat rondrijdt emissievrij zijn."
Grote vraag
Dat geldt voor heel veel landen in Europa. Ebusco bouwt in Deurne inmiddels dan ook een bus per dag en is bezig met opschaling naar twee per dag. "En dat moet meer worden. Alleen al in Duitsland is er de komende vier jaar een vraag van ruim 12.000 elektrische bussen. En in Nederland - waar nu 7 procent van de bussen elektrisch is - zijn er 2600 nodig."
Nu ook goedkoper
Ebusco, DAF en VDL worden gezien als de voorlopers in de EV-sector in Nederland. Aanvankelijk ging dat vooral om ombouw van bestaande voertuigen. Maar de markt wordt nu zo groot dat de weg vrij is gemaakt voor productie op grotere schaal.
Bijvelds: "Niets houdt lokale overheden meer tegen om de stadsbussen elektrisch te maken. Het is schoner en stiller en inmiddels ook goedkoper dan de traditionele dieselbus."
Weg uit China
Ebusco bouwde tot voor kort het grootste deel van de bussen in China, maar produceert de nieuwste generatie uitsluitend in Nederland. "We hebben volop ingezet op het overbrengen van alle productie naar hier. En mogelijk bouwen we nieuwe fabrieken elders in Europa. "
De groei dwong Bijvelds er ook toe het management uit te breiden. "Vier jaar geleden bestuurde ik het bedrijf nog samen met één ander. Nu bestaat het topmanagement uit zeven mensen."
Sexy
Goede mensen vinden noemt Bijvelds het lastigste aan de groei. "Er wordt flink aan ons personeel getrokken." Hij merkt tot zijn trots dat in tegenstelling tot enkele jaren terug het werken voor een bussenbouwer als 'sexy' wordt gezien.
"Mensen willen graag in deze industrie werken. We werken samen met hogescholen en universiteiten. Want eenderde van ons personeel zit in de research en ontwikkeling."
Waarmee hij duidelijk wil maken dat het werk meer inhoudt dan snel veel bussen bouwen. "Het gaat veel verder. Wij leveren ook de laadinfrastructuur en werken aan systemen om ook de binnenvaart elektrisch te laten worden. En we overwegen met onze kennis van batterijsystemen nu ook elektrische vrachtwagens te gaan produceren."
Miljardenbusiness
Door de opkomst van elektrisch rijden krijgen steeds meer Nederlanders een baan in die sector. In 2025 zal het aantal voltijdsbanen in elektrisch vervoer zijn verdubbeld van 6800 tot 13.500, zo is de verwachting van RVO.
Nederlandse bedrijven verdienen op dit moment zo'n 5 miljard euro per jaar met de bouw van laadpalen, elektrische trucks en bussen. In 2018 was dat nog 3 miljard euro. Het coronajaar heeft de omzet van Ebusco wel doen krimpen maar CEO Bijvelds zegt ongestoord verder te werken aan groei.