Op deze manieren worden we gedwongen om te verduurzamen
Om de klimaatdoelen te halen moet Nederland de komende jaren flink op de schop. De manier waarop we verwarmen, autorijden, wonen en werken moet veranderen, en dat gaat niet vanzelf. Op deze manieren worden jij, je baas en je huisbaas gedwongen om te vergroenen.
Onlangs presenteerde het kabinet de concrete plannen om aan de duurzaamheidsdoelen te voldoen. Daar kan nog wel een en ander aan veranderen, want het parlement moet met de meeste voorstellen nog instemmen.
Cv-ketel in de ban
De ouderwetse cv-ketel gaat zo zoetjesaan verdwijnen uit de meeste huizen. Vanaf 2026 wordt het verplicht om over te stappen op een duurzamer alternatief als je de gasgestookte cv-ketel laat vervangen.
Voor de meeste huishoudens zal dit betekenen dat ze een hybride warmtepomp moeten installeren, dat is een combinatie van een cv-ketel en een warmtepomp. De warmtepomp haalt energie uit de buitenlucht, waar vervolgens het water in je radiatoren mee wordt verwarmd. Als het te koud is om je huis op deze manier te verwarmen, springt de cv-ketel bij. Dat moet leiden tot een besparing op het gasgebruik van zo'n 60 procent.
Je mag ook voor een net zo duurzaam of duurzamer alternatief kiezen, zoals een volledig elektrische warmtepomp of aansluiting op een warmtenet. Voor huizen die echt niet geschikt zijn voor een hybride warmtepomp is een uitzondering mogelijk.
Wijk van het gas af
Er is een wet in de maak waarmee gemeenten straks de bevoegdheid krijgen om een wijk af te sluiten van het gas. Wel moet er dan een collectief alternatief aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld aansluiting op stadverwarming.
Je kunt straks niet gedwongen worden om voor het gekozen collectieve alternatief te kiezen, maar als je iets ander wil, moet het wel minimaal even duurzaam zijn. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om een elektrische warmtepomp te installeren, als je niet aan de stadsverwarming wil.
Waarschijnlijk zullen eerst de wijken aan de beurt zijn waar groot onderhoud gepland staat. Bijvoorbeeld omdat het aardgasnet aan vervanging toe is.
Zuiniger huurhuis
Ook voor huurders en verhuurders gaat er het nodige veranderen. Het kabinet heeft met de woningbouwcorporaties afgesproken dat in 2028 alle huizen met een onzuinig label (E,F of G) zijn verduurzaamd. Zij moeten dan minimaal het energielabel D hebben.
Vanaf 1 januari 2030 moeten zowel sociale huurwoningen als privaat verhuurde huizen minimaal een D-label hebben. Dus ook de pandjesbazen moeten flink aan de bak de komende jaren.
Zuinigere auto
En ja, uiteindelijk moeten we allemaal aan de elektrische auto, hoewel je – als je echt wil – nog wel een paar decennia in een (oude) benzinebak kunt blijven rijden. Het kabinet wil dat nieuwe auto's vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te krijgen zijn.
Het doel is om in 2050 alle auto's die op fossiele brandstoffen rijden van de weg te hebben. Aangezien een wagen gemiddeld zo'n 18 jaar meegaat, moet dat doel gehaald worden door de nieuwe aanvoer rond 2030 te stoppen, is het idee.
Bedrijven moeten duurzamer
Bedrijven die meer dan 50.000 kilowattuur aan stroom verbruiken per jaar, of meer dan 25.000 kuub aardgas gebruiken, hebben een energiebesparingsplicht. Die regel geldt al: zij moeten alle besparende maatregelen nemen die zij binnen vijf jaar terugverdienen.
Van die plicht zijn juist de echt grote energieverbruikers nu nog uitgezonderd. Dat gaat veranderen. Ook bedrijven die al onder het emissiehandelssysteem vallen (zij moeten dus CO2-uitstootrechten kopen) vallen straks onder de energiebesparingsplicht, net als bedrijven die een milieuvergunning moeten hebben.
Gebouwen duurzamer
Vanaf 1 januari moeten ook alle kantoorpanden een energielabel C hebben. Voldoet het pand daar niet aan, dan mag het vanaf 1 januari niet meer als kantoor gebruikt worden.
Daar zijn natuurlijk wel de nodige uitzondering op. Als minder dan de helft van het pand als kantoor gebruikt wordt, geldt de verplichting bijvoorbeeld niet. Ook niet als het deel dat als kantoor gebruikt wordt minder dan 100 vierkante meter groot is. En als het verduurzamen naar een C-label zo duur is dat de maatregelen zichzelf niet binnen tien jaar terugverdienen, geldt de verplichting ook niet.
Maar uiteindelijk moet er ook aan die panden wel het nodige versleuteld gaan worden. Het kabinet wil dat alle bedrijfs- en overheidsgebouwen uiterlijk in 2050 een A++ of A+++-label hebben.
Bussen, busjes en vrachtwagens schoon
In 2050 moet de gehele transportsector emissievrij zijn. Dat betekent dat tegen die tijd een miljoen bestelbusjes en 160.000 vrachtwagens geen CO2 meer uit mogen stoten.
Een manier om daar druk achter te zetten is het invoeren van emissieloze zones. In 2025 moeten al 30 tot 40 grotere steden verboden zijn voor stadslogistiek op fossiele brandstoffen.