Te veel geld gespendeerd

Streamingdiensten zitten in zwaar weer en gaan flink bezuinigen

Door Anouk Kemper··Aangepast:
© GettyStreamingdiensten zitten in zwaar weer en gaan flink bezuinigen
RTL

Het kon lange tijd niet op. Streamingdiensten smeten met miljarden om series te maken én abonnees te trekken. Daar is nu een einde aan gekomen: ze gaan het zuiniger aan doen. 'De waarde van de aandelen is gehalveerd.'

Vorig jaar gaven streamingdiensten als Netflix en HBO Max nog zo'n 25 procent meer geld uit aan films en series dan het jaar daarvoor. Dit jaar wordt dat slechts acht procent, voorspelt marktonderzoeker Ampere Research.

Bezuinigen

Dat er nu minder geïnvesteerd wordt is niet zo gek, volgens media-expert Kirsten Jan van Nieuwenhuizen. "Deze samenloop van omstandigheden laat zich een beetje beschrijven als een perfect storm", zegt hij tegen RTL Z. "Men is bang voor de komende recessie, voor de stijgende kosten door de inflatie en de streamers hebben de afgelopen tijd veel te veel geld uitgegeven." Kortom, tijd om te bezuinigen.

Vorig jaar kelderde de waarde van de aandelen ontzettend. Die van Disney met 45 procent, Netflix met 52 procent en die van Warner Brothers Discovery zelfs met 63 procent. De dip heeft onder anderen te maken met het einde van de pandemie – mensen konden weer iets anders gaan doen dan thuis series kijken – en het feit dat er een heel groot aanbod aan streamingdiensten is ontstaan.

Half biljoen

Daar schrokken beleggers van: gezamenlijk verloren mediabedrijven vorig jaar zo'n half biljoen dollar (470 miljard euro) aan beurswaarde.

"Eerst vonden beleggers dat prachtig: hoe meer geld je uitgeeft hoe beter", zegt RTL Z-beurscommentator Hans de Geus in een uitzending van RTL Z. "Bij Netflix ging er jarenlang veel meer uit dan er binnenkwam, ze verloren jaar op rij geld door dure series te maken. Nu zijn beleggers klaar met verliezende bedrijven, het is uit de mode. Men wil boter bij de vis."

Reclame

Dat streamingdiensten gaan bezuinigen zal de kijker langzaamaan gaan merken. "Het aanbod wordt minder, al zal er wel kritischer gekeken worden naar kwaliteit", zegt media-expert Van Nieuwenhuizen. "Het kan ook zijn dat abonnees reclame te zien krijgen, tegen eerdere beloftes van de streamingdiensten in."

HBO Max komt alvast met een trucje. Het haalt de succesvolle serie West World offline, om het te verplaatsen naar een kleinere streamingsdienst dat ook van het bedrijf is. "Fans van de serie moeten daar dan weer lid van worden, een flauwe manier om toch aan extra geld te komen", aldus Van Nieuwenhuizen. HBO Max heeft immers een miljardenschuld.

Ook zetten streamingdiensten steeds vaker wekelijks slechts één aflevering van een serie online om de abonnees langer binnen te houden.

Kariger

Worden op z'n minst de beleggers blij van deze maatregelen? "Het is een doekje voor het bloeden", zegt De Geus. De concurrentiestrijd blijft, er is voor kijkers veel te veel om uit te kiezen. "Door te bezuinigen zal het voor de consument wat kariger worden, maar voor beleggers niet heel snel beter."

Lees meer over
StreamingdienstenInternetTechnologieLink in bio