Productiestop Lightyear verrast klant en fabrikant: 'Teleurgesteld'
De Nederlandse maker van elektrische zonneauto's Lightyear beleeft naar eigen zeggen 'spannende' tijden sinds de stekker uit de productie van het eerste model werd getrokken. Alle ballen moeten op een goedkopere tweede versie. Maar of dat nog goedkomt is voor klanten onzeker. "Het nieuws kwam als een verrassing."
"Het is nu aan de bewindvoerder", zegt een woordvoerder van het Helmondse Lightyear in reactie op de vraag hoe verder. Gisteren werd een verzoek om uitstel van betaling gedaan bij de rechter voor het deel van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de productie van de zogenoemde Lightyear 0.
Er zijn financiële problemen bij de tak die 'spannend zijn voor het hele bedrijf', zegt de woordvoerder. Met het uitstel moet een faillissement worden voorkomen. De rechter moet zich nog buigen over het verzoek, maar stelt bij akkoord een bewindvoerder aan die de financiën van het bedrijf beheert.
Lightyear sprak eerder van een strategische keuze: alle energie en kennis moet naar het bouwen van Lightyear 2.
Fabriek teleurgesteld
De productie van de zonneauto, uitgevoerd door het Finse Valmet Automotive, is stilgelegd. Volgens het autobedrijf werkten er zo'n dertig mensen aan het project en kwam het nieuws onverwacht.
"We zijn niet boos, maar wel teleurgesteld", zegt directeur Pasi Rannus van Valmet Automotive over de productiestop. Er zitten financiële consequenties aan voor zijn bedrijf, al kan hij nog geen getallen noemen. "We weten dit ook pas net, veel informatie hebben we nog niet."
Sinds eind vorig jaar, toen de Lightyear 0 in productie ging, rolden er zo'n tien zonneauto's van de band, zegt Rannus. Of versie twee binnenkort volgt kan hij niet zeggen. "We moeten nog gesprekken voeren."
'Kan nog goekomen'
Volgens hoogleraar automotive Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven zit er veel design en kennis in de eerste versie, maar zijn de kosten van de auto te hoog. De auto kende een prijskaartje van 250.000 euro. "De inzichten zijn veranderd", zegt hij over de plotselinge wending bij het bedrijf.
Met een tweede model van rond de 40.000 euro 'kan het nog goedkomen', denkt hij. Daarvoor zouden zich al duizenden gegadigden hebben gemeld, waaronder leasemaatschappij Arval. Dat bedrijf geeft geen commentaar op de bestelling van 10.000 auto's die recent werd gedaan.
'Geen contact'
Ook autodeelbedrijf Mywheels deed zo'n bestelling voor 5.000 stuks, een zogenoemde pre-order. Voor woordvoerder Karina Tiekstra kwam het nieuws als een verrassing. "We hebben geen contact gehad met Lightyear", zegt ze.
Er is ook geen betaling gedaan, maar er is wel een koopafspraak op het moment dat de auto in productie gaat. "Het is afwachten", zegt ze over het vervolg.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Autokenner en hoofdredacteur van Carros Carlo Brantsen ziet het er niet van komen, die tweede versie. Lightyear is een vaandeldrager voor knappe techniek, zegt hij. Maar over die auto’s moeten we volgens hem niet meer praten. "De tweede auto gaan we ook niet zien", zegt Brantsen stellig.
Chaotische gang van zaken
"En dat de eerste te duur werd wist je twee maanden geleden ook al wel." Het getuigt volgens de kenner van een chaotische gang van zaken bij het bedrijf. Ook het feit dat de prijzen van de auto steeds naar boven worden bijgesteld, is volgens hem een slecht teken.
Volgens Brantsen is de techniek achter de auto, die vol slimme software zit en kan laden terwijl je rijdt, het echte product. Daar zouden de zeshonderd mensen die werken bij Lightyear volop op in moeten zetten om het vervolgens te verkopen, zegt Brantsen.
Het verzinnen van een auto is één ding, het maken is iets heel anders, zegt de kenner. "Bij Tesla ging er zeker 10 miljard euro in voordat er ook maar een dubbeltje uitkwam." Ook al heeft Lightyear goede investeerders, zoals de overheid, achter zich. "Dat gaat ze niet lukken."
In deze video zie je de eerste versie van de Lightyear-zonneauto.