Klokje dat aftelt

Webshops moeten stoppen met misleidende tijdelijke kortingen

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Patricia ReheWebshops moeten stoppen met misleidende tijdelijke kortingen
RTL

Een aanbieding die zogenaamd nog maar een paar uur geldig is, maar die daarna toch nog gewoon doorloopt. Consumentenwaakhond ACM vond 41 webwinkels die zich daar schuldig aan maken en heeft hen opgedragen met die misleidende praktijk te stoppen.

Je ziet een mooie aanbieding, met daarnaast een klokje dat aftelt: 'U hebt nog drie uur om van deze aanbieding te profiteren'. Je voelt de druk om snel te beslissen, voordat de tijd op is. Maar in sommige gevallen blijft de aanbieding gewoon geldig, ook nadat de timer is afgelopen.

Of er wordt, als de timer is afgelopen, een nieuw klokje geplaatst dat aftelt naar hetzelfde of zelfs een beter bod. Dat mag allemaal niet, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Waakhond: webwinkels moeten duidelijk zijn over levertijden
Lees ook

Waakhond: webwinkels moeten duidelijk zijn over levertijden

Wel verleiden, niet misleiden

Op zich zijn terugtellende klokken niet verboden, maar dat moet het ook wel echt zo zijn dat de aanbieding nog maar een beperkte tijd geldt.

Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

41 websites in de fout

De ACM deed een geautomatiseerde controle van duizenden sites. In totaal zijn er van die webshops die zich op Nederlandse consumenten richten ongeveer 200 met een countdowntimer en daarvan maakten 41 zich schuldig maken aan deze vorm van misleiding, aldus de ACM. 

Ze moeten daar een eind aan maken. Nu nog volstaat de ACM met een waarschuwing, maar als die webshops daar niets mee doen, dan kan de ACM een last onder dwangsom of een boete opleggen. Zo'n boete kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding.

In sommige gevallen kan de boete nog hoger worden: 10 procent van de wereldwijde omzet, zegt woordvoerder Murco Mijnlieff van de ACM.

Webwinkels hebben twee weken de tijd om de timers af te treden. Namen van webwinkels die zich schuldig maken aan misleidende aanbiedingen geeft de ACM niet.

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktWebwinkelRetailOnline retailDetailhandel