Hippe Amsterdamse fietsenmaker VanMoof in zwaar weer
De hippe en ambitieuze fietsenmaker VanMoof uit Amsterdam kampt met ernstige problemen. Na megaverliezen in de afgelopen jaren en een niet-aflatende klachtenregen over levertijden en de herstelservice, zou de onderneming nu snel nieuw geld nodig hebben om te overleven.
Daarnaast heeft VanMoof de verkoop van nieuwe fietsen voorlopig stilgelegd. "We hebben de verkoop tijdelijk gepauzeerd om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen", vermeldt het bedrijf op haar website. Volgens het bedrijf heeft de verkoopstop geen gevolgen voor de service voor bestaande klanten.
Snelle groei
VanMoof werd opgericht in 2009 door twee broers, Taco en Ties Carlier. Het bedrijf ging hippe fietsen produceren, die aansloegen bij de stedelijke bevolking. Na de omschakeling naar dure elektrische fietsen ging het hard met het bedrijf.
Mede dankzij investeerders die de afgelopen jaren ruim 200 miljoen euro in de ambitieuze fietsenmaker staken, bouwden de broers VanMoof uit tot een internationaal actief bedrijf met een omzet van 83 miljoen euro in 2021.
Problemen
Maar het afgelopen anderhalf jaar werd duidelijk dat de snelle groei ook grote problemen opleverde. In 2020 boekte het bedrijf een nettoverlies van 47 miljoen euro. In 2021 bedroeg het verlies 87 miljoen euro. Resultaten over vorig jaar zijn nog onbekend, maar het bedrijf verwacht een met het voorgaande jaar vergelijkbaar verlies.
Daarbij kwam dat de herstelmogelijkheden voor de fietsen te wensen over lieten. Dat leidde tot ontevreden klanten, lange wachttijden en hoge kosten voor de onderneming. Consumentenprogramma Radar wijdde er dit jaar twee keer aandacht aan, en de gebruikerspagina van VanMoof op Facebook staat vol klachten.
Nieuw geld nodig
In januari zei een woordvoerder van VanMoof tegen het Financieele Dagblad dat bestaande investeerders opnieuw geld in het bedrijf hadden moeten steken. Hoeveel geld zij hadden geïnvesteerd, werd echter niet bekend gemaakt.
In de voorlopige jaarrekening over 2021 erkende VanMoof nieuw kapitaal nodig te hebben om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf zou onderhandelen met investeerders over een kapitaalinjectie tussen de 10 en 40 miljoen euro. De financiering zou voor eind maart rond moeten komen. Overigens had de externe accountant deze jaarstukken nog niet goedgekeurd.
Brugfinanciering
Het is onduidelijk of VanMoof dat geld eind maart of later ook daadwerkelijk heeft binnengekregen. Technologieblog TechChrunch achterhaalde op basis van gegevens van PitchBook slechts een lening in januari van 5,2 miljoen euro. Volgens de site werkt VanMoof momenteel aan een brugfinanciering, die het bedrijf ademruimte moet geven.
Opvallend is dat topvrouw Gillian Tans (ex-Booking.com) die vorig jaar aantrad om het bedrijf uit de problemen te halen, in mei al weer is vertrokken.
VanMoof is onbereikbaar voor commentaar. De persafdeling van het bedrijf is niet te bellen, en de mailfunctie werkt niet meer. Van de twee woordvoersters met een direct nummer werkt er een niet meer voor het bedrijf, en neemt de ander haar telefoon niet op.