Waarom we steeds meer geld uitgeven aan datingapps: 'Gratis versie is irritant'
Datingapps doen er geheimzinnig over: hoeveel mensen actief gebruikmaken van hun apps én hoeveel geld gebruikers uitgeven aan abonnementen en extra opties. Maar uit onderzoek blijkt dat we steeds meer uitgeven aan datingapps. "Ze maken de gratis versie zo irritant dat ze je verleiden om een premium versie te nemen."
In 2023 hebben Nederlanders 4,9 miljoen keer datingapps gedownload in de Apple Store en Google Play Store, blijkt uit analyse van data.ai. In totaal gaven we aan die apps met z'n allen 68,9 miljoen euro uit en dat is 17 miljoen meer dan het jaar ervoor. We gaven in 2023 het meeste uit aan grondlegger Tinder (38,2 miljoen) en Bumble (8,9 miljoen).
Tinder en Bumble bovenaan
Hoeveel Tinder- en Bumblegebruikers er in Nederland zijn én hoeveel deze gebruikers gemiddeld uitgeven willen de apps zelf niet delen. Maar uit analyse van data.ai blijkt dat Tinder 311.000 keer gedownload is in 2023, Bumble zat daarboven met 316.000 downloads (in de Apple Store en Google Play Store). Tinder biedt een abonnement aan vanaf 8,99 euro en Bumble vanaf 6,99, maar er zijn ook duurdere abonnementen.
Ook zijn er nog andere datingapps. Bij Breeze regelt de app een date voor jou op basis van je profiel, zonder dat je met iemand gechat hebt. Hier betaal je een standaardbedrag van 9 euro voor. En bij Inner Circle worden mensen eerst gescreend voordat ze toegang krijgen. Gemiddeld spendeert een gebruiker daar 30 euro per maand.
Dit is waarom we blijven betalen
"Vroeger waren er datingsites, en daarvoor zelfs contactadvertenties in tijdschriften, om mensen te ontmoeten." Daar kon je zelf je voorkeuren invullen en mensen uitkiezen. Bij huidige datingapps heb je als gebruikers nauwelijks controle over de profielen die je te zien krijgt, zegt Linda Duits, mediawetenschapper bij Universiteit Utrecht.
De eerste jaren was een datingapp als Tinder helemaal gratis, dat is nu niet meer het geval. "Sommige van die betaalde functies lijken jou meer controle te geven, zo kan je zien wie jou heeft geliket en kan je keuzes terugdraaien. Dat is heel slim, want veel mensen vinden dat swipen best wel frustrerend", aldus Duits. Andere functies zijn bijvoorbeeld: geen limiet op swipen en de kans om te matchen met iedereen in de wereld.
De gratis versie van een datingapp krijgt steeds minder opties, maar Duits denkt niet dat deze zomaar verdwijnt. Die apps hebben een bepaalde omvang van profielen nodig om aan mensen voor te schotelen en die haal je onder andere binnen via gratis accounts, vertelt Duits. "Ze maken de gratis versie vaak zo irritant dat ze je verleiden om een premium versie aan te schaffen."
Dat gebeurt ook bij andere apps, zoals muziekapp Spotify. Als je daar gratis luistert, hoor je om de zoveel nummers een harde reclame, waardoor je langer moet wachten om naar je muziek te luisteren.
Geld als aantrekkingskracht
Sinds het ontstaan van Tinder, dat als eerste het swipen van profielen introduceerde, zijn er verschillende variaties gekomen. Bij Bumble moet de vrouw het gesprek starten, bij Happn is het gebaseerd op je locatie en Inner Circle screent je eerst voordat je toegang krijgt tot de 'community'.
Bij sommige apps resulteert dat in abonnementen met enorme bedragen. Match Group, het moederbedrijf van Tinder, kocht datingapp The League in 2022. Daar beginnen abonnementen bij 91 euro per week. Inmiddels heeft ook Tinder een abonnement van ongeveer 450 euro per maand.
Het prijzige abonnement kan gecombineerd worden met een goedkoper abonnement (zoals Tinder Pus of Gold) en je krijgt er een VIP-ervaring, omdat het wordt aangeboden aan minder dan 1 procent van de gebruikers van Tinder. Gebruikers worden dan ook eerst gescreend. Ze kunnen dan bijvoorbeeld mensen berichten waar ze geen match mee hebben, krijgen een speciale badge en worden gezien door de populairste accounts van Tinder.
Met die optie om meer te betalen spelen datingapps in op onze behoeften, vertelt Duits. Als je zoveel wilt betalen voor een app, dan gaat men ervanuit dat je ook veel geld hebt.
Datingexpert Klazien Schaap vertelt dat het helpt als je wat uitgeeft aan een datingapp. "Het hoeven geen bakken met geld te zijn, maar het loont wel." Het gaat namelijk allemaal om selectie en met hulp van betaling kan je goed zien wie jou heeft geliket. Daarnaast geeft het aan dat je er iets voor over hebt én dat je serieus op zoek bent, legt ze uit.
Offline daten
Volgens Duits zijn we allemaal wel een beetje moe van de datingapps. We willen er niet op zitten, maar we zijn er wel heel erg op aangewezen. Apps moeten zich daarom dus bewijzen en moeten laten zien dat ze zinnig zijn: dat doen ze door steeds nieuwe functionaliteiten aan te bieden, tegen betaling, legt Duits uit.
Het zou best kunnen dat we binnenkort weer meer op zoek gaan naar offline manieren om elkaar te vinden. We moeten onszelf nu door een hele berg foto's heen swipen, vroeger ging je naar een café met gelijkgestemde mensen. Dan was een deel van de selectie al gedaan, zegt Duits. "Misschien is dat wel veel efficiënter dan al het swipen."
Oproep
Gebruik je een datingapp, betaal je daarvoor en zou je daarover willen vertellen op tv? Dan komen we graag met je in contact. Stuur een mail naar de redactie. Het liefst met je telefoonnummer erbij.