Knop in de app

Klanten ING kunnen live checken of ze écht de bank aan de lijn hebben

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANP/Hollandse Hoogte/Helène van RijnKlanten ING kunnen live checken of ze écht de bank aan de lijn hebben
RTL

Als je een rekening hebt bij ING Bank, en je wordt gebeld door iemand die zegt van ING te zijn, dan kun je binnenkort zelf nagaan of dat ook echt het geval is, of dat je door een fraudeur wordt gebeld.

Stel: je wordt gebeld door iemand die zegt van de bank te zijn en je vertelt dat er iets mis is met je pinpas of je rekening. Die persoon probeert je ervan te overtuigen om bijvoorbeeld je pincode te geven, of geld over te boeken naar een andere rekening. Dan moet je eigenlijk al direct ophangen: bankmedewerkers vragen nooit aan de telefoon om geld over te maken naar een andere rekening.

Maar oplichting kan ook subtieler verlopen, waardoor je kunt twijfelen of je echt iemand van de bank aan de lijn hebt.

Knop in je app

Met een nieuwe functie in de ING-app kun je dat vanaf 16 april nagaan. Daarvoor moet je als je wordt gebeld in de app op je mobiele telefoon drukken op de knop 'Belt ING? Check het gesprek'. 

Nieuwe truc oplichters: bellen namens centrale bank DNB
Lees ook

Nieuwe truc oplichters: bellen namens centrale bank DNB

Daar kun je dan je eigen telefoonnummer invullen. Als ING je op dat moment echt belt, dan zie je in je scherm met wie je spreekt en welke afdeling je belt. En als je niet door ING wordt gebeld, dan is dat ook meteen duidelijk. Je kunt dan ophangen.

'Emotionele en financiële schade'

Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting, waarbij de emotionele en financiële schade enorm kan zijn, zegt directeur Fraude bij ING, Adine Wempe, tegen persbureau ANP.

"Criminelen weten helaas regelmatig onze klanten via babbeltrucs ervan te overtuigen dat hun geld niet veilig is."

28 miljoen euro

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zorgde bankhelpdeskfraude vorig jaar voor een schade van 28 miljoen euro. Dat was een daling van 45 procent in vergelijking met een jaar eerder, maar fraude zorgt voor veel leed en stress bij slachtoffers, aldus de NVB.  

Eerder besloten banken om de schade bij bankhelpdeskfraude onder bepaalde voorwaarden te vergoeden. Zo krijgen klanten alleen hun geld terug als criminelen zich hebben voorgedaan als medewerkers van de eigen bank.

Ook slachtoffers die al eens een vergoeding hebben gehad voor bankhelpdeskfraude komen niet nog een keer in aanmerking voor een vergoeding. In 2023 werd de schade door bankhelpdeskfraude in 69 procent van de gevallen vergoed.

Lees meer over
ING BankFraudeOplichtingBanken