'Deze generatie vindt het niet prettig als je de autoritaire ‘baas’ uithangt'
Pieter Struik startte zijn bedrijf WebNL twintig jaar geleden achter de computer bij zijn moeder in de keuken. Inmiddels is hij meerdere bedrijfsovernames verder, heeft hij zeventig mensen in dienst en vestigingen op drie verschillende locaties in Nederland. Hij vertelt over de grootste uitdagingen in een groeiend bedrijf als het gaat om duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, én hoe hij met deze uitdagingen omgaat.
Hij was nog maar negentien toen hij zijn bedrijf WebNL vrij impulsief startte. Het eureka-moment dat hieraan voorafging herinnert Pieter Struik zich nog precies: “In die tijd zat ik regelmatig bij mijn moeder in de keuken FIFA te spelen. Ik voetbal graag en toen kon dat dus opeens de hele dag door: op de pc, met vrienden op afstand. Het besef dat al die computers via internet met elkaar verbonden waren maakte dat ik dacht: ‘Wat een mogelijkheden, hier moet ik wat mee’. Dus toen heb ik een bedrijf hier in het dorp gebeld met de vraag of ik hun website mocht bouwen.”
Bouwen en groeien
Dat mocht. Struik zijn eerste klant was binnen en er zouden er nog velen volgen. “Het begon met het bouwen van websites (vandaar die naam), maar al snel ontdekten we dat het lastig was om goede beelden te vinden om op onze websites te gebruiken.” Dit resulteerde in de overname van een fotografie- en videostudio zodat de benodigde afbeeldingen voortaan door WebNL zelf geproduceerd konden worden.
In de jaren die volgden werd de vindbaarheid van websites steeds belangrijker, dus startte Struik een online marketingbureau. In de afgelopen jaren volgden er nog drie overnames en alles werd samengebracht onder WebNL Creative Studios. Struik: “Je kunt dus wel zeggen dat we echt aan het bouwen en groeien zijn, ja.”
Groot en klein tegelijk
Want waar hij in zijn eentje achter de computer van zijn moeder begon, heeft Struik inmiddels ruim zeventig mensen in dienst en vestigingen op drie verschillende locaties in Nederland. “We zijn groot genoeg voor toffe klussen en grote klanten, maar tegelijkertijd klein genoeg om gewoon dat bureau te zijn waar iedereen elkaar kent en waar de klant zich geen nummer voelt.” Maar dat ging en gaat niet zonder slag of stoot, vertelt Struik.
Extra alert op structuur
Wat het ondernemen in de creatieve branche volgens Struik vooral lastig maakt, is dat de beste creatieven vaak niet de beste ondernemers zijn: “Ze bedenken de tofste concepten en campagnes, maar zijn niet altijd even gestructureerd of commercieel. En daar zie je het dan misgaan op het moment dat hun bedrijf gaat groeien. Daarom let ik extra op structuur en processen binnen ons bedrijf. Alles zit in software met mooie dashboards. En voor het creatieve stuk en andere specialismen trekken we natuurlijk de beste mensen aan. Want ik ben hier al lang niet meer degene die concepten en campagnes bedenkt hoor, daar zijn anderen veel beter in. Ik houd me meer bezig met de zakelijke kant”
Inspirerende leider in plaats van autoritaire ‘baas’
Dat brengt Struik meteen bij de volgende uitdaging in tijden van groei: het vinden en behouden van mensen. “En dan in het bijzonder jonge mensen, de generatie die nu net de arbeidsmarkt betreedt. Ze weten heel goed wat ze willen en steken dat ook niet onder stoelen of banken. Heel verfrissend, maar ook heel uitdagend om aan te sturen.”
Toch wil Struik deze jonge en uitdagende mensen wél aan zich binden. “We hebben ze nodig en ik wil ze er ook echt bij hebben, dus daar besteden we graag extra tijd en aandacht aan. Het scheelt bijvoorbeeld al heel erg als je je als leidinggevende bewust bent van de manier waarop je ze benadert en van de bedrijfscultuur die er heerst. Deze generatie vindt het niet prettig als je de autoritaire ‘baas’ uithangt, maar zijn meer op zoek naar een inspirerend leider.”
Vitaliteit en gezondheid
Dat is niet de enige manier waarop Struik actief bezig is met het welzijn van zijn medewerkers en de bedrijfscultuur van WebNL Creative Studio. Struik: “Zeker nu we zo hard groeien vind ik het belangrijk dat onze mensen goed in hun vel zitten en dat we goed voor ze zorgen. We hebben bijvoorbeeld een eigen kok in dienst die elke dag vers voor ons kookt en we maken gebruik van a.s.r. Vitality. Dat is een vitaliteitsprogramma dat je stimuleert om gezondere keuzes te maken, meer te bewegen en vooral ook om dat vol te houden. Want dat is vaak het lastigste.”
Samen bewegen
Struik was al verzekerd via a.s.r. en werd door zijn adviseur op het Vitality-programma gewezen omdat deze wist hoe belangrijk Struik het vindt om goed voor zijn mensen te zorgen. Struik heeft sinds de invoering van het programma echt iets zien veranderen binnen het bedrijf: “We gaan nu bijvoorbeeld elke maandagavond met een heel aantal collega’s naar de sportschool, daar huren we dan een personal trainer om een goed uurtje neer te zetten. En we zitten met ons kantoor vlakbij de duinen, dus we gaan ook regelmatig met een groepje wandelen of hardlopen in de omgeving. Zo’n vitaliteitsprogramma helpt dus echt want er wordt sindsdien aanzienlijk meer gesport.”
Struik biedt dit in de eerste plaats aan omdat het in zijn ogen echt noodzaak is: “We hebben bijna allemaal een zittend beroep dus voldoende beweging is dan extra belangrijk. Maar daarnaast is het natuurlijk ook heel gezellig om samen te sporten én goed voor het teamgevoel!”
Doe de Groeimeter-test
Wil jij net als Pieter Struik werken aan de groei van je bedrijf? Doe dan de Groeimeter-test van a.s.r. Zo ontdek je in welke groeifase je nu zit en hoe je later zorgt voor gezonde groei. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeheersing en duurzaamheid. Doe hier de Groeimeter-test!
Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van a.s.r. en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van RTL Nieuws.