Kapotte bakfietsen

Babboe kost eigenaar Accell ruim 100 miljoen euro

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP. Frames van Babboe bakfietsen braken geregeld doormidden.Babboe kost eigenaar Accell ruim 100 miljoen euro
RTL

De problemen met de bakfietsen van Babboe hebben eigenaar Accell al bakken met geld gekost. Niet alleen vanwege de terugroepactie, maar ook omdat de bakfietsen momenteel niet mogen worden verkocht. Ook onderhandelt Accell over sanering van de schulden.

Dat bevestigt Accell na berichtgeving in het Financieele Dagblad. Het inspecteren, repareren en vervangen van kapotte bakfietsen kosten circa 50 miljoen euro, zegt topman Tjeerd Jegen tegen het FD.

Daar bovenop komt een omzetverlies van zo'n 75 miljoen euro omdat de productie van bakfietsen van Babboe sinds februari op last van toezichthouder Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is stilgelegd.

Frames die doormidden breken

RTL Nieuws onthulde in februari dat de frames bakfietsen van Babboe regelmatig breken. Dat levert gevaar op voor gebruikers.

Bakfietsen Babboe breken met grote regelmaat: 'Klabang, doormidden'
Lees ook

Bakfietsen Babboe breken met grote regelmaat: 'Klabang, doormidden'

Maar het bedrijf wilde de problemen onder de pet houden, zo zei het personeel klanten te moeten voorliegen. Later werd bekend dat Babboe jarenlang de NVWA misleidde over hoe groot het probleem van de brekende bakfietsen was. Zo werden frames tijdens een inspectie bewust verstopt.

Nadat de problemen toch bekend werden, haalde Babboe 10.000 fietsen terug en stokte de verkoop. De NVWA doet samen met het Openbaar Ministerie strafrechtelijk onderzoek naar Babboe.

Schulden

De financiële problemen bij moeder Accell, dat ook actief is met merken als Sparta en Batavus, zijn nog veel groter. Zo zijn de schulden opgelopen tot 1,2 miljard euro, en dat is onhoudbaar hoog, zegt Jegen tegen het FD. 

Tot welk niveau de schuld terug zou moeten, zegt hij niet. Of de aandeelhouders dan nieuw geld in Accell gaan steken, of dat schuldeisers een deel van de schulden gaan kwijtschelden wil een woordvoerder tegen RTL Z niet zeggen. Accell zit nu met alle partijen om tafel, zegt zij. Het proces zal volgens haar een aantal maanden in beslag nemen.  

Hoge voorraden

Sinds het eind van corona daalde de vraag naar elektrische fietsen. Daardoor had het bedrijf in november 320.000 fietsen op voorraad, het dubbele van normaal. Als je een veel te hoge voorraad hebt dan kost dat geld. Want leveranciers zijn al wel betaald, maar de fietsen zijn nog niet verkocht.

Inmiddels is de voorraad afgebouwd tot rond de 210.000 fietsen. Aan het eind van het jaar wil Accell de voorraad hebben verlaagd tot het gebruikelijke niveau, zegt hij, dus tot circa 160.000 stuks.

Het 'assertief' uitverkopen, zoals Jegen het noemt, om de voorraden af te bouwen zal meestal de verkoopprijs niet ten goede komen.

Verlies

Accell boekte vorig jaar een ebitdawinst (dus vóór aftrek van rente, de kosten van de problemen bij Babboe en de afboeking op voorraden) van 12 miljoen euro. Maar je kunt wel aannemen dat er onder aan de streep een verlies was, zegt een woordvoerder, óók zonder rekening te houden met de kosten voor Babboe en de afboeking op voorraden.

De omzet daalde vorig jaar met zo'n 10 procent tot circa 1,3 miljard euro. De Babboe-fietsen die dit jaar nog worden gemaakt, zullen worden geleverd aan gedupeerde eigenaren van Babboe-fietsen. Pas volgend jaar zullen de gewone verkopen, dus aan nieuwe kopers, weer beginnen, aldus de woordvoerder. 

Medewerkers van Babboe zeggen tegen RTL Nieuws dat ze kapotte fietsen hebben verstopt:

Kapitaalinjectie en afboeking

Investeerders KKR en Teslin haalden bijna twee jaar geleden Accell voor zo'n 1,6 miljard euro van de beurs. "Wij denken dat in de komende 5 jaar de (Europese) fietsenmarkt verdeeld gaat worden waarbij er plaats is voor een paar winnaars", schreef Teslin.

Maar KKR en Teslin zagen zich vorig jaar genoodzaakt een kapitaalinjectie van in totaal 250 miljoen euro te geven. Dit jaar kwam daar nog eens 50 miljoen euro bij. Ook zegt Teslin in het eigen jaarverslag bijna 55 procent te hebben afgeboekt op de waarde waarvoor het Accell in de boeken had staan.

Banen schrappen

De problemen bij Accell hebben ook gevolgen voor het personeel. Zo maakte het bedrijf begin dit jaar bekend 100 tot 150 banen te gaan schrappen. Een deel van de productie wordt verplaatst naar het buitenland, waardoor de twee Nederlandse fabrieken in Heerenveen kunnen worden samengevoegd.

RTL Nieuws heeft meermaals gevraagd om een interview met de top van Accell en Babboe, maar tot op heden is dat geweigerd.

Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement

Lees meer over
BabboeFietsenElektrische fiets