Duizenden grensarbeiders mogelijk langer onderweg door Duitse controles
De grenscontroles die Duitsland wil gaan invoeren, kunnen voor veel schade zorgen. Transportbedrijven vrezen 170 miljoen euro aan extra kosten als vrachtwagens noodgedwongen stilstaan aan de grens. En ruim 50.000 werknemers die over de grens werken, kunnen met extra reistijd te maken krijgen.
Duitsland wil tijdelijke paspoortcontroles invoeren bij alle landsgrenzen. Zo zou het aantal mensen dat zonder geldig visum het land binnenkomt, moeten worden teruggedrongen. Ook zouden er minder criminelen en terroristen het land moeten binnenkomen.
Woon-werkverkeer
Maar grenscontroles raken ook veel andere mensen. Zo waren er in 2021 (volgens de meest recente cijfers van het CBS) 7900 personen die in Nederland woonden en in Duitsland werkten.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Ook waren er toen bijna 44.000 mensen die juist in Duitsland woonden, maar in Nederland werkten. De huizenprijzen zijn vlak over de Duitse grens vaak lager, waardoor heel wat Nederlanders ervoor kiezen om daar te gaan wonen.
In totaal moeten bijna 52.000 mensen zo regelmatig de grens over om op hun werk te komen.
Van Twente naar Bad Bentheim
Dat geldt ook voor veel werknemers van het Nederlandse bedrijf Flexxolutions, dat onder meer technisch textiel maakt voor de biogasindustrie. Het hoofdkantoor van dit bedrijf staat in het Twentse Oldenzaal en de fabriek staat net over de grens in het Duitse Bad Bentheim.
In de fabriek werken ongeveer 50 mensen, waarvan er zo'n 20 uit Nederland komen, vertelt directeur Martin Nieuwmeijer. Er is nog niet door Duitsland bekendgemaakt of alle voertuigen zullen worden gecontroleerd en of het om vrachtwagens, personenauto's of beide zal gaan.
Extra reistijd
Afhankelijk van hoe streng er zal gaan worden gecontroleerd, zullen Nederlandse werknemers die naar de Duitse fabriek gaan met extra reistijd te maken kunnen krijgen, denkt Nieuwmeijer.
Mogelijk worden alleen auto's met meerdere inzittenden gecontroleerd, zegt hij. Maar ook al mogen zijn werknemers gewoon doorrijden, dan nog krijgen ze mogelijk met extra reistijd te maken, aldus de directeur. Als andere auto's worden gecontroleerd, dan kan er daardoor namelijk een wachtrij aan de grens ontstaan.
'170 miljoen euro'
Bedrijven zelf kunnen ook flink last krijgen van grenscontroles. Elmer de Bruin, manager internationale zaken bij ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), denkt dat als er controles komen aan de Duitse grens de schade voor bedrijven flink kan oplopen.
Per maand rijden zo'n 375.000 Nederlandse vrachtwagens tussen Nederland en Duitsland, aldus De Bruin. Het kost een transportbedrijf ongeveer 75 euro per uur als een vrachtwagen stilstaat, op basis daarvan zou de schade door grenscontroles in zes maanden tijd circa 170 miljoen euro zijn.
TLN denkt dat het grootste deel van de schade zal ontstaan doordat vrachtwagens aan de grens moeten wachten. Een chauffeur kost immers geld en de vrachtwagen kan tijdens het wachten niet voor een andere rit worden gebruikt.
Het is wel de vraag of alle grensovergangen kunnen worden gecontroleerd. Maar met een vrachtwagen ben je toch aangewezen op de grotere wegen, zegt De Bruin. Je kunt namelijk niet overal rijden met een vrachtauto van zo'n 40 ton en soms zijn er op kleinere wegen rijverboden voor vrachtwagens.
Gevolgschade
Maar er is ook gevolgschade, aldus De Bruin. Want als je bloemen vervoert naar Duitsland, dan zijn die na een paar uur wachten aan de grens minder waard op het moment dat je toch met die bloemen aankomt, legt hij uit.
Die vervolgschade is overigens niet voor exporteurs, maar voor bedrijven zelf. Die schade is niet te verhalen, aldus De Bruin.