Nederlaag voor techgigant

Europese boete voor Google van 2,4 miljard euro definitief

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© Harold VersteegEuropese boete voor Google van 2,4 miljard euro definitief
RTL

Google heeft jarenlang consumenten en concurrenten op een oneerlijke manier benadeeld in zijn zoekmachine en moet daarvoor een boete van 2,4 miljard euro betalen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie, de hoogste rechter in de EU, vandaag bekengemaakt.

Daarmee komt een eind aan een jarenlange juridische strijd tussen de Europese Commissie en de zoekmachinegigant, onderdeel van Alphabet.

Google Shopping

In 2017 legde de Europese Commissie de boete op, omdat Google zijn extreem dominante positie in de zoekmarkt misbruikte om zijn eigen Google Shopping-product te bevoordelen ten koste van concurrenten.

Als je naar producten zocht op Google, bijvoorbeeld een wasmachine, kreeg je in die tijd helemaal bovenaan in fraaie kadertjes aanbiedingen te zien van Google Shopping. Verkopers die via Google Shopping hun producten verkopen betalen vervolgens een commissie aan Google en zo verdient de zoekmachine daar geld aan.

Concurrenten op achterstand

Producten van concurrerende shoppingdiensten werden daarentegen niet in aparte kadertjes, maar in de gewone zoekresultaten geplaatst. Bovendien strafte het algoritme van Google de concurrenten door ze lager op de pagina te zetten.

De Nederlandse vergelijkingssite Beslist.nl zei in die tijd bijvoorbeeld de helft van zijn bezoekers te zijn kwijtgeraakt, nadat Google Shopping werd geïntroduceerd en de resultaten van Beslist.nl naar beneden werden gedrukt.

Google belooft zich aan eisen EU te houden om boetes te vermijden
Lees ook

Google belooft zich aan eisen EU te houden om boetes te vermijden

Omdat Google zo'n dominante positie in de online zoekmarkt heeft, kan in feite niemand om die zoekmachine heen. Dan is het verboden om die positie te misbruiken om concurrenten te benadelen, enkel en alleen om te voorkomen dat zij groeien en een deel van de markt afsnoepen.

Ook consumenten de dupe

Daardoor worden niet alleen andere bedrijven benadeeld, maar ook consumenten, die daardoor mogelijk te veel betalen of niet de beste producten te zien krijgen.

Het Gerecht van de Europese Unie, de een na hoogste rechter van de EU, had eerder de Europese Commissie al in het gelijk gesteld. Daar ging Google tegen in beroep bij het Hof, maar zonder succes.

Aangepast

De juridische stappen van de Europese Commissie hebben trouwens al jaren geleden hun vruchten afgeworpen. Want ondanks het beroep van het zoekbedrijf tegen de boete, is de dienst al lang er breed aangepast. Wie nu zoekt naar een wasmachine krijgt ook talloze andere aanbieders te zien in de kadertjes bovenaan de website.

Een Google-woordvoerder laat dan ook weten dat het bedrijf 'teleurgesteld is in de beslissing van het Hof'. "We hebben in 2017 wijzigingen aangebracht om te voldoen aan het besluit van de Europese Commissie. Onze aanpak werkt al meer dan zeven jaar met succes en genereerde miljarden clicks voor meer dan 800 prijsvergelijkingsdiensten."

Lees meer over
Margrethe VestagerGoogleEuropese Commissie