Crisis Duitse auto-industrie: 'Subsidies e-auto's komen mogelijk terug'
Autofabrikanten, toeleveranciers en vakbonden komen vandaag samen in Duitsland om te praten over de crisis in de Duitse auto-industrie. Volkswagen is voor het eerst in zijn geschiedenis van plan Duitse fabrieken te sluiten door de tegenvallende verkopen in Europa.
Duitse autofabrikanten, zoals BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, worstelen met een tegenvallende verkoop van auto's. Ook zuchten ze onder hoge kosten die ze moeten maken voor de omschakeling naar elektrische auto's en hebben ze te maken met flinke concurrentie uit het buitenland.
De Duitse makers zien het somber in en hebben de verwachte winst naar beneden bijgesteld. Zowel Volkswagen, BMW als Mercedes-Benz gaven een winstwaarschuwing af. En dat kan een grote klap opleveren voor de grote auto-industrie: alleen al bij Volkswagen werken in Duitsland bijna 300.000 mensen. Tien procent van de banen zou op de tocht staan.
'De industrie niest'
"Men zegt hier weleens dat als de Duitse auto-industrie niest, de rest van de economie verkouden is. En men is op dit moment behoorlijk bedlegerig hier", zegt Jeroen Akkermans, Duitsland-correspondent van RTL Nieuws.
"Maar drie procent van de Duitsers rijdt in een elektrische auto", aldus Akkermans. "Dat is veel te weinig, zeker als je nagaat dat het de bedoeling is dat hier in 2030 15 miljoen elektrische auto's rondrijden."
Er wordt nog wel winst gemaakt, doordat de fabrikanten brandstofauto's verkopen en meer elektrische auto's aan het buitenland verslijten. "Maar 15 miljoen elektrische auto's in Duitsland, dat gaan ze nooit halen. Er moet een enorme inhaalslag gemaakt worden, omdat ze te lang achterover geleund hebben op de brandstofmotor."
Dure Duitse auto's
De Duitse elektrische auto's zijn goed aan de prijs, vergeleken met de concurrentie uit andere landen. "De goedkoopste elektrische Volkswagen kost 34.000 euro. De concurrent van Citroën kost 16.000 euro. Dan krab je je wel even achter de oren als consument."
De Duitse fabrieken kunnen meer elektrische auto's produceren dan ze nu doen. "Die overcapaciteit kost bakken met geld", zegt Akkermans. "Daarnaast is er te laat begonnen met de infrastructuur zoals laadpalen. In Frankrijk zijn ze bijvoorbeeld verder op dat vlak."
Subsidies stopgezet
Wie in Duitsland een elektrische auto kocht, kon van de overheid vorig jaar nog een subsidie van 4500 euro krijgen. In december vorig jaar werd deze regeling vanwege geldtekort abrupt stopgezet. De verkoop van elektrische auto's is daardoor ingestort.
Akkermans: "Bij de autotop biedt de regering vandaag naar verwachting weer wat belastingvoordeeltjes bij aankoop of leasing van een elektrische auto aan. Maar of dat de industrie vlottrekt? Duitsers willen ook weten of ze hun auto overal kunnen opladen. Ze kiezen voor zekerheid en blijven op brandstof rijden."
Ook Rico Luman, sectoreconoom bij ING, sluit niet uit dat er weer nieuwe subsidies komen. "De urgentie is hoog vanwege alle banen die op het spel staan. Daardoor komt de overheid mogelijk in beweging", aldus Luman die gespecialiseerd is in logistiek en de auto-industrie.
Concurrentie uit China
Hij vertelt dat de Duitse autofabrikanten ook last hebben van de autoindustrie in China. Je ziet in Europa steeds meer Chinese elektrische auto's rijden van merken als BYD en NIO.
"Die doen het op elektrisch gebied erg goed. Europeanen die in zo'n auto rijden, zijn er ook erg over te spreken. En de prijzen zijn, ondanks de hoge importtarieven, concurrerend. Dat betekent dat ook Duitse autofabrikanten de kosten moeten reduceren om mee te kunnen doen."
De autotop is rond half vier begonnen en vanavond klaar. Daarna wordt bekeken hoe levensvatbaar de voorstellen zijn, zegt Akkermans.