Samsung zegt uitgebreid sorry tegen consumenten, beleggers en werknemers
Een van de grootste bedrijven ter wereld, het Zuid-Koreaanse concern Samsung, zegt uitgebreid sorry. In een open brief aan consumenten, beleggers en werknemers verontschuldigt de leiding van Samsung zich voor de tegenvallende resultaten.
Samsung rekent op een winst van omgerekend 6,2 miljard euro, bijna vier keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Klinkt goed, zou je denken. Maar het is lager dan analisten hadden verwacht, erkent het bedrijf zelf ook.
Concurrentie uit China
Vooral in de chipdivisie gaat het niet zo best. Dat is onder meer te wijten aan stevige concurrentie uit China. En een belangrijke klant die trager dan verwacht met Samsungs AI-chipactiviteiten aan de slag gaat.
Samsungs strubbelingen op de AI-chipmarkt vergroten de afhankelijkheid van traditionele chips met lagere marges, constateren analisten. Daardoor zou het bedrijf kwetsbaarder worden voor concurrentie uit China en de afnemende vraag naar smartphones en pc's.
Crisis bij Samsung
De leiding van het bedrijf gaat diep door het stof. "Er zijn zorgen gerezen over onze technische concurrentiekracht, sommigen hebben het over een crisis bij Samsung", begint het statement. "We nemen volle verantwoordelijkheid daarvoor."
Maar, zo vervolgt de verklaring: "Bij Samsung hebben we een geschiedenis van het overwinnen van moeilijkheden en deze omdraaien naar mogelijkheden." Het bedrijf kondigt stappen aan om de 'uitdagingen' bij de spreekwoordelijke hoorns te vatten.
Organisatie onder de loep
Dat gaat mogelijk via een ontslagronde. Een van de te nemen stappen behelst een 'review' van de organisatie. Als dat nodig is, zal er onmiddellijk actie worden ondernomen. Samsung belooft verder beterschap op het gebied van communicatie met investeerders.
"Het zijn uitdagende tijden. Maar we hebben er vertrouwen in dat we deze periode zullen ombuigen naar nieuwe mogelijkheden", aldus Young Hyun Jun, topman van de chipdivisie.