Zelfrijdende auto's

Musks Robotaxi oogst vooral kritiek: 'Veel beloftes, weinig concreets'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / AFP / TeslaMusks Robotaxi oogst vooral kritiek: 'Veel beloftes, weinig concreets'
RTL

Een zelfrijdende taxi zonder stuur en pedalen en een eveneens zelfrijdende bus voor 20 personen. Techondernemer Elon Musk heeft wilde plannen voor zelfrijdende auto's van zijn Tesla. Experts zijn terughoudender als het gaat over auto's die geen bestuurder meer nodig hebben.

"Het viel tegen. Veel beloftes, maar weinig concreets", zegt Carlo van de Weijer, directeur van het Ai Systems Institute van de TU Eindhoven. Hij zegt dat het niet duidelijk werd hoe ver Tesla nu daadwerkelijk is op het gebied van autonoom rijden. "Dus je weet niet of ze het net zo goed kunnen als de andere merken", doelend op andere merken zoals bijvoorbeeld Waymo en Pony.ai. 

Musk liet donderdag tijdens de presentatie van de twee modellen weinig los over de technische haalbaarheid en de vereiste goedkeuringen door toezichthouders. En ondanks de hoge verwachtingen werd ook op de Amerikaanse beurs niet echt enthousiast gereageerd op de plannen van Musk. De koers van het aandeel Tesla ging in de afgelopen week omlaag. 

Bus en taxi 

De 53-jarige CEO van Tesla, tevens directeur van onder meer SpaceX en X (het voormalige Twitter), presenteerde daarin onder meer de langverwachte Cybercab. Een taxi voor twee personen zonder gas- of rempedalen en een stuur die zo'n 30.000 dollar (omgerekend 27.000 euro) moet gaan kosten. 

De Robotaxi.© ANP / REX by Shutterstock
De Robotaxi.

Eigenaren kunnen geld verdienen door hun auto als taxi aan te bieden. Musk droomt van een vloot van zelfrijdende Tesla-taxi's. De productie van de wagens moet in 2026 beginnen. 

Zelfrijdende bus

Verder kondigde Musk de Robovan aan. Een zelfrijdende bus die plaats biedt aan 20 personen. Wanneer deze op de markt komt, is nog onbekend. Musk geeft zelf toe dat hij "de neiging heeft om optimistisch te zijn als het gaat om tijd."

"Het is niets anders dan wat er al acht jaar beloofd wordt", zegt Van de Weijer over de ideeën van Musk. Daarbij zijn goedkopere taxi's volgens Van de Weijer niet de toekomst voor mobiliteit. In steden draait het veel meer om openbaar vervoer en de fiets, denkt hij. 

De Robovan© ANP / REX by Shutterstock
De Robovan

Dit wil overigens niet zeggen dat zelfrijdende auto's toekomstmuziek zijn. "De auto neemt nu al steeds meer taken over. Rijden in de file, binnen de lijnen blijven, parkeren... Of de auto ooit een horizontale lift wordt is maar de vraag." 

Problemen met rotonde en mens

Simeon Calvert, die namens de TU Delft onderzoek doet naar autonoom rijden, vraagt zich dit ook af. Simpel 'van A naar B' zonder onverwachte en complexe omstandigheden zou prima kunnen volgens hem. Een rotonde herkennen wordt al lastiger. Een mens beschikt qua inzicht in het verkeer nog steeds over meer intelligentie, zegt hij. 

Omgaan met het overige verkeer en dan vooral andere mensen levert de grootste moeilijkheden op, denkt de professor. "Mensen kunnen autonome voertuigen ook niet altijd goed inschatten. Een wisselwerking is nodig."

"Ik geloof Musk niet", zegt Calvert over de optimistische tijdlijn van de ondernemer. De professor denkt dat er over tien jaar nog steeds een 'terugvaloptie' zal zijn, waardoor een chauffeur noodzakelijk blijft. 

Van de Weijer is nog wat zuiniger qua voorspelling. Hij heeft het over twintig jaar. Weliswaar zullen auto's al eerder 90 procent van de rit kunnen overnemen. Maar 'de laatste tien procent' blijft moeilijk. 

Vechtmarkt 

"Enorm duur", zegt Van de Weijer over het ontwikkelen van een volledige autonoom rijdende auto. Hij wijst erop dat meerdere bedrijven zijn gestopt met hun programma's op dit gebeid. "Het is een vechtmarkt en Tesla ligt zeker niet voor." 

Calvert ziet wel dat er in de Verenigde Staten veel meer toegelaten wordt op het gebied van autonoom rijdende auto's. "In Europa zijn we veel voorzichtiger. In de Verenigde Staten willen ze wat sneller." Veiligheid is en blijft het heikelste punt, verwacht hij. 

Ethische discussie 

De discussie over autonoom rijden is volgens Calvert niet alleen technisch van aard, maar ook ethisch. "Kunnen wij het bijvoorbeeld als maatschappij accepteren dat een autonoom voertuig 80 levens redt, maar 10 nieuwe ongelukken veroorzaakt? Waar ligt de grens voor een auto?", vraagt hij zich af.

Wennen aan zelfrijdende auto's zal geen problemen opleveren. "Vroeger mocht en kon je niet alleen met de lift en had je liftbediendes nodig. Een zelfrijdende auto zal heel snel vertrouwd voelen", voorspelt Van de Weijer.

Verslaggever Simone Vogel nam de proef op de som in een zelfrijdende auto. 

Lees meer over
Elon MuskTesla