Ebusco eindigt roerige week met koerssprong
Beleggers kunnen weer aandelen Ebusco aan- en verkopen. De koers van de fabrikant van elektrische bussen maakt vrijdagochtend direct een sprong van tientallen procenten. Ter nuancering: bij een waarde van enkele dubbeltjes kunnen koersschommelingen al snel extreem uitslaan.
De waarde van een aandeel Ebusco is sinds de beursgang in 2021 voornamelijk gedaald. Waar een aandeel toen nog voor 23 euro werd verhandeld, kelderde dat bedrag deze week naar 34 cent. Bij het hervatten van de handel werd dat (even) zo'n 64 cent.
De AFM had de handel donderdag tijdelijk stilgelegd, om de uitkomsten van een buitengewone aandeelhoudersvergadering af te wachten. Daar ging een koersdaling van zo'n 20 procent aan vooraf. Aandeelhouders werd gevraagd in te stemmen met een paar belangrijke besluiten over de toekomst van de elektrische bussenbouwer uit Brabant. Dat deden ze.
Financiële problemen
Ebusco kampt met grote financiële problemen. Het bedrijf is er de laatste jaren niet in geslaagd een soepele productie op te zetten, waardoor bussen niet of veel te laat geleverd worden aan klanten. Er gaat daardoor veel geld uit, en er komt te weinig binnen.
De nieuwe topman van de bussenfabrikant, de Duitser Christian Schreyer, heeft een reddingsplan. Maar om het tij te keren is eerst op korte termijn nieuw geld nodig. Dat wil Ebusco voor elkaar krijgen door het uitgeven van nieuwe aandelen. Het bedrijf wil zo 36 miljoen euro ophalen.
Daar moesten aandeelhouders wel toestemming voor geven, op een speciale aandeelhoudersvergadering op het hoofdkantoor in Deurne. Die verliep vanaf het begin af aan onrustig.
Voorzitter van de raad van commissarissen Derk Haank opende de vergadering met de mededeling dat die voor het eerst in het Engels zou verlopen, omdat de beoogd bestuursvoorzitter geen Nederlands spreekt. "Amateuristisch!", werd hem toegebeten vanuit de zaal, die daar absoluut geen trek in had en 'gewoon' in het Nederlands wilde vergaderen.
"Uit courtesy doen we de vergadering in het Nederlands"
"This is an international company", probeerde topman Schreyer nog, met meer internationale klanten dan Nederlandse. Tevergeefs. Na een korte schorsing bond het bestuur in. "Uit courtesy (beleefdheid, red.) doen we de vergadering in het Nederlands", aldus Haank.
Dat betekende wel dat vragen voor de nieuwe topman moesten worden vertaald. "Aren't you pulling a dead horse?", vertaalde Haank een vraag voor Schreyer. André Jorna, vertegenwoordiger van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) had gevraagd of Schreyer niet aan een dood paard trekt.
36 miljoen genoeg?
Die vraag is terecht. In de dagen voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering kreeg Ebusco een nieuwe domper te verwerken. Een belangrijke klant, vervoersmaatschappij Qbuzz, mocht een grote order annuleren en hoeft die niet te betalen van de rechter.
Dat zorgt voor een nieuwe verliespost, voor de toch al zo geplaagde boekhouding. Het bedrijf wil de geannuleerde bussen aan andere klanten verkopen, maar de vraag blijft: is die 36 miljoen euro nu wel genoeg?
Financieel topman Jurjen Jongma bezwoer van wel. "Op dit moment denken we dat dat zo is." Waar dat op gebaseerd is, blijft in het midden, want de details volgen bij de prospectus. Dat is een document waar financiële details in staan, bij het te koop aanbieden van aandelen. Die prospectus komt 'zeker nog dit jaar', beloofde Jongma, die voorafgaand aan de vergadering aankondigde te vertrekken na de aandelenemissie.
Hoewel de sfeer dus bij tijd en wijle gespannen was, was de uitkomst van de vergadering dat niet. Een ruime meederheid stemde in met de voorstellen van het bestuur.
Met de toestemming voor die aandelenuitgifte kan Ebusco voorlopig even door. Maar het lek is pas echt boven als Ebusco het geld daadwerkelijk weet op te halen.
Daar is vertrouwen voor nodig. Van beleggers, maar ook van Ebusco-klanten. Dat is weg, gaf Schreyer toe. Zijn belangrijkste missie is dus het herwinnen van dat vertrouwen. "Als we de tijd krijgen, zullen we in staat zijn dit bedrijf te redden."