'Volkswagen wil drie Duitse fabrieken sluiten, tienduizenden banen weg'
Volkswagen wil in Duitsland ten minste drie van de tien fabrieken sluiten. Daardoor verdwijnen tienduizenden arbeidsplaatsen, zegt de ondernemingsraad van de grootste Duitse autobouwer.
Daniela Cavallo, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Volkswagen, heeft het nieuws volgens Duitse media op een bijeenkomst voor werknemers in Wolfsburg gedeeld. Dat was nadat Volkswagen de ondernemingsraad over de plannen had geïnformeerd.
Vooral de fabriek in Osnabrück zou kans lopen te worden gesloten. Daar werken zo'n 2300 mensen. In totaal werken er in Duitsland circa 120.000 mensen bij Volkswagen. Ongeveer de helft daarvan werkt in Wolfsburg, waar de oorsprong van het concern ligt.
Inkrimpen
Volkswagen zou niet alleen fabrieken willen sluiten, de vestigingen die wel openblijven, zullen moeten inkrimpen, aldus Cavallo. Dat zou gelden voor alle fabrieken in Duitsland.
Volgens haar zullen hele afdelingen worden gesloten, of verplaatst worden naar het buitenland.
Loon inleveren
De medewerkers van Volkswagen in Duitsland die hun baan wel behouden, moeten als het aan het bestuur ligt 10 procent van hun loon inleveren, meldde de Duitse krant Handelsblatt gisteren. Ook zouden zij in de komende twee jaar geen loonsverhogingen krijgen. Verder zouden werknemers ook geen toeslagen en bonussen meer krijgen.
De ondernemingsraad van Volkswagen spreekt van 'kaalslagplannen' van het management.
Hogere kosten
Volkswagen-medewerkers in Duitsland hebben het werk neergelegd om te protesteren tegen de plannen.
Volkswagen heeft al een aantal jaren te kampen met hoge loonkosten. Zo produceert het Japanse Toyota met de helft van het aantal werknemers circa twee miljoen auto's meer dan het Volkswagenconcern, berekende Handelsblatt.
Het is nog nooit eerder vertoond dat Volkswagen fabrieken in Duitsland sluit, zegt Rico Luman, die zich bij ING met de autosector bezighoudt. "Er is een crisissituatie ontstaan". Dat komt onder meer ook door hoge energiekosten, zegt hij.
Lagere vraag
Volkswagen kampt ook met een afnemende vraag in Europa en toenemende concurrentie uit China. En in China zelf, een belangrijke markt voor Volkswagen, verliest het concern snel marktaandeel, omdat het traag is met het op de markt brengen van elektrische auto's, aldus Luman. Er moet iets gebeuren om de kosten te verlagen en concurrerend te blijven, zegt hij. "Ze kunnen niet op dezelfde weg verder."
Het is volgens Luman nog niet te laat voor Volkswagen. Het is een groot concern dat ook nu nog financieel gezien redelijk goed presteert, zegt hij. "Maar als ze willen bijblijven moet er nu wat gebeuren om hun positie in de komende jaren te kunnen vasthouden."
'Falend management'
Volgens vakbonden moeten werknemers de rekening betalen voor falend management. De Duitse vakbond IG Metall is verontwaardigd over de plannen van Volkswagen.
"Dit is een diepe steek in het hart van de hardwerkende VW-arbeidskrachten", zegt IG Metall-districtsleider Thorsten Gröger. De vakbond vertegenwoordigt een groot deel van de werknemers van Volkswagen.
Komende woensdag gaan de onderhandelingen over een nieuwe cao een tweede ronde in.
In deze video zie je dat Volkswagen vorige maand al dreigde Duitse fabrieken te sluiten: