100 banen weg

The Body Shop Nederland failliet, winkels voorlopig nog open

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPThe Body Shop Nederland failliet, winkels voorlopig nog open
RTL

Cosmeticawinkelketen The Body Shop Nederland is failliet. Dat meldt de keten vanochtend in een persbericht. De 27 winkels blijven voorlopig nog open, terwijl een curator onderzoekt of er mogelijkheden zijn voor een doorstart. Volgens het bedrijf zijn de cadeaubonnen vanaf vandaag echter niet meer in te wisselen.

The Body Shop telt 22 eigen winkels in Nederland, en 5 vestigingen die in handen zijn van zelfstandige ondernemers. Op Facebook laat een medewerkster van de winkels in Den Haag, Delft en Leidschendam weten dat de franchisevestigingen buiten het faillissement vallen, en ook in de toekomst niet zullen sluiten. Woordvoerster Nicky Ruisch van The Body Shop bevestigt dat.

Het aantal medewerkers in Nederland daalde afgelopen jaar, van 150 tot 100. Zij zullen als gevolg van het faillissement worden ontslagen, bevestigt curator Cedric de Breet. "Dat is een standaardprocedure. Het UWV zal de salarissen vier tot zes weken doorbetalen."

Toekomst was al onzeker

In februari schreef RTL Z al dat de toekomst van de Nederlandse vestigingen onzeker was, na aanleiding van de faillissementen van zusterbedrijven in Engeland en Duitsland, en problemen in Frankrijk.

Zo raakte The Body Shop in Nederland aan de rand van de afgrond
Lees ook

Zo raakte The Body Shop in Nederland aan de rand van de afgrond

The Body Shop wordt in 1976 opgericht in Engeland, door onderneemster Anita Roddick. Haar zeepjes, shampoos en cremès met eerlijke en duurzame ingrediënten slaan aan, en het het bedrijf groeit uit tot een wereldwijd succes. In 2006 wordt de winkelketen, met dan 2000 winkels, verkocht aan het Franse L'Oreal.

Oorspronkelijke waarden

Maar de Fransen weten er geen succes van te maken. Zij verkopen The Body Shop in 2017 voor één miljard euro aan het Braziliaanse Natura Cosmeticos. Onder de Brazilianen probeert The Body Shop terug te keren naar de oorspronkelijke waarden van oprichtster Roddick.

Echt overtuigen weet The Body Shop niet meer. De concurrentie is simpelweg te groot en te machtig. Aan de ene kant van de markt lonken prijsbeukers naar de consument. Aan de andere kant staan de hippere en luxere merken, als Lush en Rituals. Bovendien profileren steeds meer concurrenten zich als 'duurzaam' en 'eerlijk', waardoor The Body Shop zich moeilijker kan onderscheiden.

Faillissementen

Begin dit jaar gaan het moederbedrijf van The Body Shop in Engeland en het zusterbedrijf in Duitsland failliet. Ook de Belgische dochter valt om. De Nederlandse winkelketen weet dan nog het hoofd boven water te houden, maar is gisteren uiteindelijk dus toch failliet verklaard.

Woordvoerster Ruisch van The Body Shop kan niet zeggen wat de Nederlandse winkelketen uiteindelijk de nekslag heeft gegeven. Ook wil zij niet ingaan op de vraag of er al concrete plannen zijn om de winkels door te starten. "Naar die mogelijkheden wordt momenteel gekeken, maar daarvoor moet je bij de curator zijn. Hij is al goed geïnformeerd."

Curator De Breet zegt nog geen oorzaken van het faillissement te kunnen noemen. "Daarvoor is het nog te vroeg. Ik was wel bekend met The Body Shop, maar nog slechts 24 uur in de hoedanigheid van curator. Er is wel al interesse van partijen in een doorstart." De Breet bevestigt dat de winkels openblijven om nog geld in het laatje te brengen.

Lees meer over
The Body ShopRetailFaillissementDoorstartDuurzaamheid