Miljoenenboetes voor Ryanair en EasyJet vanwege toeslag voor stoelkeuze of handbagage
Bijbetalen voor je bagage en extra betalen als je van tevoren een stoel wil reserveren. Wie gaat vliegen, is hier vast al eens mee geconfronteerd. Soms wordt er te veel gerekend, vindt de Spaanse overheid. Vijf luchtvaartmaatschappijen hebben voor miljoenen aan boetes gekregen.
De hoogste boete was voor de Ierse prijsvechter Ryanair, die 108 miljoen euro moet betalen. De andere bestrafte budgetvliegers zijn Vueling (39 miljoen euro boete), easyJet (29 miljoen), Norwegian (1,6 miljoen) en Volotea (1,2 miljoen).
De hoogte van de geldstraffen hangt af van de 'illegale' winsten die de bedrijven hebben behaald dankzij de extra kosten, meldt het Spaanse ministerie van Consumentenrechten.
Betalen voor stoel naast kind
De boetes zijn niet alleen uitgedeeld vanwege de toeslagen voor handbagage in de cabine. Maar ook voor de praktijk om extra geld te vragen als iemand een stoel wilde reserveren naast een kind of hulpbehoevende.
Daarnaast gingen de vervoerders volgens de Spaanse overheid in de fout door op Spaanse luchthavens contante betalingen te weigeren. Ryanair is ook nog beboet vanwege de meerkosten die reizigers moesten betalen voor het uitprinten van boardingpassen op het vliegveld. Je moet daar ongeveer 50 euro voor betalen. Volgens het ministerie is dat te veel.
Een andere reden voor de boetes was dat de luchtvaartmaatschappijen online onduidelijk of onvolledig waren in hun informatie over ticketprijzen. Daarmee zouden ze klanten hebben misleid.
Ryanair in bezwaar
De boetes werden in mei aangekondigd, maar de luchtvaartmaatschappijen gingen in bezwaar. Vergeefs, meldt het ministerie vandaag. De vervoerders hebben nu twee maanden de kans om opnieuw in beroep te gaan.
Ryanair gaat dit doen, liet topman Michael O'Leary direct weten. Volgens hem zijn de boetes politiek gemotiveerd en in strijd met regelgeving van de Europese Unie.
ACM beboet Ryanair
Ryanair werd in ons land in 2016 na een slepende rechtszaak voor 324.000 euro beboet door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ze kregen die boete omdat de prijsvechter op de website niet consequent alle onvermijdbare kosten opnam in de gepresenteerde prijs voor vliegtickets.
"In die tijd waren extra kosten voor stoelreserveringen en (hand)bagage nog niet standaard. Tegenwoordig doen alle luchtvaartmaatschappijen het", zegt een woordvoerder van de toezichthouder.
"Vliegtuigmaatschappijen mogen dat ook rekenen, mits ze goed duidelijk maken dat er extra kosten bijkomen en hoe hoog die zijn. Zodat je het niet pas bij het afrekenen ziet", legt zij uit.