Storing bij schepen in Rotterdamse haven door brandstof van cashews
Verschillende schepen in de havens van Rotterdam en Singapore zijn de afgelopen maanden in de problemen gekomen door het gebruik van vloeibare biobrandstof, gemaakt van cashewnoten. De schepen hadden motorproblemen, veroorzaakt door onder meer defecte injectoren en corrosie.
Hoeveel schepen precies getroffen zijn, is onduidelijk. De oorzaak van de motorproblemen is Cashew Nutshell Liquid (CNSL). Dat is biobrandstof die wordt gemaakt van de notendoppen van cashewnoten. Cashewnoten worden gedopt voordat ze in de winkel worden verkocht en die doppen zijn gewild in de chemische industrie.
In dit geval leverde het echter problemen op. Het in Singapore gevestigde Maritec, dat brandstoffen test, waarschuwde de scheepvaartsector in een zogenoemde 'bunker flash'.
Verstopte filters
"In de afgelopen maanden hebben verschillende schepen in de regio Singapore en Rotterdam operationele problemen gemeld, waaronder brandstofslibvorming, defecte injectoren, verstopte filters, afzettingen in het systeem en corrosie van de sproeierringen van de turbocompressor", aldus het bedrijf dat daarna uitgebreide tests deed met brandstofmonsters van de schepen.
Daarin zaten vetten die wezen op de aanwezigheid van CNSL. CNSL heeft hoge zuurwaarden en is daarom een zeer bijtende stof, aldus de onderzoekers. Het hoge kaliumgehalte in de biobrandstof veroorzaakt een deel van de problemen. Rederijen krijgen het advies van het testbedrijf om deze biobrandstof niet meer te gebruiken, ook niet gemengd met reguliere scheepsbrandstof.