'Grip op je data kwijt'

Miljoenenboete voor Netflix omdat het klanten niet goed informeerde

·Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Egbert HartmanMiljoenenboete voor Netflix omdat het klanten niet goed informeerde
RTL

Streamingsdienst Netflix heeft zijn klanten jarenlang te weinig verteld over wat er met hun gegevens gebeurde. Het Amerikaanse bedrijf krijgt daarom een boete van 4,75 miljoen euro van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Netflix is het niet eens met de boete.

Volgens de toezichthouder gaf het bedrijf klanten in de periode 2018 tot en met 2020 te weinig informatie over wat het met de gegevens doet. De informatie die klanten wel kregen, was bovendien onoverzichtelijk. Op aandringen van de privacywaakhond heeft Netflix de informatievoorziening aan klanten aangepast.

Onduidelijke informatie

"Ze hebben nogal wat gegevens van je", vertelt woordvoerder Quinten Snijders. Het gaat naast gegevens zoals e-mailadressen, telefoonnummers en betaalgegevens ook om wat klanten kijken en wanneer. "Daar kun je natuurlijk wat uit opmaken." 

Het bedrijf mag het op zich wel, maar het moet klanten in de privacyverklaring wel duidelijk uitleggen wat het zoal met die gegevens doet. Dat heeft het bedrijf dus niet goed gedaan, vindt de AP.

Inval bij Nederlands kantoor Netflix op verdenking belastingfraude
Lees ook

Inval bij Nederlands kantoor Netflix op verdenking belastingfraude

Daarbovenop gaf de streamingdienst klanten te weinig informatie als zij wilden weten wat het bedrijf allemaal voor gegevens over hen verzamelde. "Een dergelijk bedrijf, met een miljardenomzet en miljoenen klanten wereldwijd, moet goed uitleggen aan klanten hoe het omgaat met hun persoonsgegevens", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen.

Wie zien de data nog meer?

Dat deed het bedrijf dus niet, in de ogen van de AP. Het ging mis bij de volgende zaken:

  • Het doel van het verzamelen van de data. 
  • Welke gegevens Netflix met andere bedrijven deelt en waarom.
  • Hoe lang de gegevens bewaard werden. 
  • En hoe Netflix ervoor zorgt dat de data veilig blijft, ook als deze buiten Europa (en de strenge privacyregels in de EU) belanden.

Grip op je data

Het recht om op te vragen welke data een bedrijf van je heeft, is van groot belang, legt de woordvoerder uit. "Als dit niet goed geregeld is, raak je je grip op je data kwijt. En kun je niet goed beslissen of je klant wil zijn of niet."

Er zullen mensen zijn die geen klant willen zijn bij een bedrijf dat hun data mogelijk met advertentiepartijen deelt. Netflix doet dit, vertelt de woordvoerder. Met welke en of het ook echt gebeurt is onduidelijk, dat heeft de AP niet onderzocht. 

Netflix in bezwaar

De zaak kwam aan het rollen na een klacht van een Oostenrijkse privacystichting. Dat de Nederlandse toezichthouder ingrijpt, heeft een simpele reden: het Europese hoofdkantoor van Netflix zit in Amsterdam.

Netflix is in bezwaar gegaan tegen de boete. Dit bezwaar zal in eerste instantie door de AP zelf tijdens een hoorzitting worden behandeld. Daarna kan het streamingbedrijf nog naar de rechter stappen om de straf aan te vechten. 

Over Netflix gesproken: het is weer de tijd van het jaar voor kerstfilms. Bij de collega's van RTL Boulevard een recensie van het aanbod. 

Lees meer over
NetflixAutoriteit PersoonsgegevensPrivacyOnline privacy