PostNL zegt 'pakket bezorgd', maar jij hebt niks ontvangen: hoe kan dat?
Het is een groeiende frustratie onder consumenten die een brievenbuspakketje verwachten, vooral in de drukke decembermaand. Volgens de PostNL-app of -website is je pakket bezorgd, maar niets blijkt minder waar als je in de brievenbus kijkt.
Normaal gesproken kun je via de track-and-tracefunctie in de gaten houden hoe het ervoor staat met de levering van je pakket. Zo kun je bijvoorbeeld zien wanneer je pakket naar verwachting bezorgd wordt en waar het pakket uithangt. Daar heb je alleen niet zoveel aan als PostNL aangeeft dat je pakket is bezorgd, terwijl er niks te zien is.
Frustratie
"Hier zijn we weer. Na bijna een week elke dag te zien dat het pakketje echt vandaag bezorgd gaat worden, is het vandaag volgens app bezorgd. Maar nog steeds niets in mijn brievenbus!", klaagt een gefrustreerde consument op X. "Wederom al bijna een week geen post gehad! Brievenbuspakketjes worden gescand door PostNL dat ze uitgegeven zijn maar niets ontvangen", moppert een ander.
Ook bij RTL Nieuws kwamen meerdere signalen binnen van gefrustreerde mensen die hun brievenbuspakketjes kwijt zijn in het zwarte gat midden in het bezorgingsuniversum van PostNL.
Het is al langer aanpoten bij PostNL, ook tijdens Sinterklaas en Black Friday moesten alle zeilen bijgezet worden, zie je in deze video (tekst gaat verder onder video).
Bij PostNL is het probleem bekend en volgens een woordvoerder doet het zich alleen in de drukke kerstperiode voor. Het probleem zit hem erin dat de pakketjes die met de postbode meegaan, al gescand worden op de voorbereidingslocatie vóór ze daadwerkelijk bezorgd worden. In het systeem wordt dan geregistreerd dat het pakketje op die dag wordt meegenomen.
Vervelend
Aan het eind van de route geeft de bezorger aan dat hij of zij klaar is met de ronde, en dan krijg je in de app te zien dat je pakketje is bezorgd. Helemaal prima, maar niet als dat pakketje nooit in de tassen van de postbode is beland. "Door de grote drukte kan het voorkomen dat de postbezorger het pakje niet mee had", aldus PostNL. Als de tassen vol zitten, blijft een deel van de post simpelweg achter.
En dat gebeurt nogal eens in de drukke kerstmaand. "De rest van het jaar gaat dit goed. Maar door de grote drukte in de week voor kerst kan het voorkomen dat dit helaas gebeurt", aldus een woordvoerder. "We snappen dat dit vervelend is. Eventuele achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt."
Als klant zit er niks anders op dan wachten.