Zo gaan attractieparken winters weer te lijf: 'De Python rijdt 's nachts rondjes'

Winterwielen voor de karretjes, of achtbanen die eenzame rondjes rijden. De pretparken van Nederland moeten, om te kunnen blijven draaien, rekening houden met winters weer. Dreigt het 's nachts te gaan vriezen? Dan houdt het personeel van de Efteling de Python gewoon aan de praat.
En dat vinden ze meestal "erg leuk en gezellig", zegt een woordvoerder van de Efteling tegen RTL Z. Die Python blijft 's nachts loopings maken om ijsvorming te voorkomen. "Zodat gasten ook de volgende dag van de attracties kunnen genieten."
Want is die ijsvorming er wel, dan kunnen attracties zoals deze vaak pas later op de dag draaien, of soms zelfs helemaal niet. En dat is niet wenselijk als je een duurbetaald kaartje hebt gekocht.
'Last minute besluit'
Welke attracties moeten worden behoed voor de kou, verschilt, zegt de woordvoerder. Maar vaak zijn het achtbanen, zoals de Python, Baron 1898 of de Gondoletta. Als er wordt voorspeld dat het 's nachts gaat vriezen, dan kan de Efteling werknemers inzetten. "We besluiten dit last minute."
Personeelsleden hebben er volgens de Efteling over het algemeen weinig moeite mee om in de nachtelijke kou te werken. Mogen ze dan zelf onbeperkt ritjes maken? "Nee, dat denk ik niet", zegt de woordvoerder. "Er worden vaak twee mensen ingezet per attractie, en die zijn vaak nodig voor de bediening ervan." In de attracties gaan zitten, is niet echt de bedoeling.

Al met al werken er tijdens een winterse nacht ongeveer zes tot tien werknemers. Deze strijken allemaal een verhoogd nachttarief op. "Qua extra kosten valt het mee", zegt de woordvoerder. "Dat geldt ook de kosten van het extra energieverbruik van de attracties."
In attractiepark Toverland in Sevenum, na de Efteling en Duinrell het best bezochte attractiepark van Nederland, komen de attracties en het personeel 's nachts niet in actie. "Dat mag simpelweg niet, omdat de vergunning dat niet toelaat", zo laat het bedrijf weten.
Andere maatregelen
Wel worden er andere maatregelen genomen. En dan gaat het niet alleen om strooien. "In de ochtend, voor openingstijd, maken we al ritjes met de buitenachtbanen. Dit doen we met poppen die met water zijn gevuld - ook wel dummies genoemd - van 75 kilogram", zegt een woordvoerder. Die dummies worden met takelsystemen in de karretjes gezet.
"We doen stap voor stap steeds minder dummies in de treintjes. Tot er geen één meer overblijft." Uiteindelijk is het de bedoeling dat een treintje op eigen kracht de rit kan maken. "Voordat gasten erin gaan, willen we zeker weten dat het treintje niet in de baan blijft hangen", aldus de woordvoerder.
Niet elke achtbaanrit verloopt vlekkeloos, zoals te zien is in de onderstaande video. (Tekst loopt door onder video.)
Als een treintje de eindstreep niet haalt, dan kan dat komen door het weer: "De temperatuur heeft invloed op het staal en de wielen."
Winterwielen
Voor die wielen is in Toverland en de Efteling wel een oplossing gevonden: winterwielen. "Die zijn harder en hebben daardoor minder frictie met de baan", zegt de woordvoerder van Toverland. De wielen en wiellagers worden verwarmd.
"Baron 1898 staat op speciale wielen met een harde voering, en heeft wielverwarming. Andere achtbaantreinen worden binnen gezet op een warmere plek", vult de woordvoerder van de Efteling aan.
Warme olie
Er zijn ook attracties die gebruikmaken van hydrauliek, die olie nodig hebben. "Die olie moet een bepaalde viscositeit, ook wel stroperigheid genoemd, hebben, en die hangt weer samen met de temperatuur", zegt de woordvoerder van Toverland. "Die olie wordt warm door gebruik."
In alle andere (grote) attractieparken komen de attractiebedieners die niet in de duisternis willen werken goed weg. Duinrell laat het personeel ook niet 's nachts werken. Dat hoeft ook niet, omdat de buitenattracties op dit moment gesloten zijn.
Attractiepark Walibi gaat pas in april weer open, dus dan is, ondanks dat het weer weleens gekke dingen doet, er geen sprake meer van vrieskou. Slagharen, dat niet reageerde, is van 6 januari t/m 4 april gesloten.
Minder lucratieve periode
"De winterperiode wordt in veel attractieparken gebruikt om het park en de attracties op te knappen", zegt de woordvoerder van Toverland, dat in deze periode doordeweeks alleen op woensdag open is. "In deze periode ontvangen attractieparken minder gasten."
Maar voor de gasten die wèl komen, wordt dus wel het een en ander in het werk gesteld.