Kenmerkende koffiepotjes

Wankelend Italiaans icoon Bialetti komt in Chinese handen

Door RTL Z ··Aangepast:
© Getty ImagesWankelend Italiaans icoon Bialetti komt in Chinese handen
RTL

Het Italiaanse merk Bialetti, bekend van de karakteristieke achthoekige koffiepotten, komt in Chinese handen. Grote aandeelhouders van Bialetti hebben een akkoord bereikt met een investeringsfonds van de zakenman Stephen Cheng uit Hongkong. Het gaat al een tijdje financieel niet goed met het iconische bedrijf.

Het investeringsfonds NUO Capital betaalt bijna 53 miljoen euro en wordt daarmee voor 79 procent eigenaar van het merk. Daarna wordt er nog een bod uitgebracht op de overige aandelen, die nu nog aan de beurs in Milaan genoteerd staan. Deze overname moet ervoor zorgen dat oude schulden kunnen worden afgelost en het bedrijf kan groeien. 

In 2024 leed het bedrijf een verlies van 1,1 miljoen euro. De schuld bedroeg ruim 80 miljoen euro. Het bedrijf ondervond de laatste jaren onder meer hinder van bedrijven die koffiezetapparaten maken waar cupjes in kunnen. 

Mokkapot 

Bialetti werd opgericht door aluminiumbewerker Alfonso Bialetti, die in 1933 de achthoekige kannetjes uitvond waarmee mensen koffie kunnen zetten op het fornuis. In de decennia die volgden groeiden de mokkapotten uit tot een Italiaans icoon. Ze zijn vernoemd naar de Jemenitische koffiestad Mokha. 

De potten zijn binnen en buiten Italië nog steeds in veel keukens te vinden. Ze zijn inmiddels verkrijgbaar in allerlei soorten en kleuren. 

Iconisch koffiemerk Bialetti in nood, 'vernieuwt te weinig'
Lees ook

Iconisch koffiemerk Bialetti in nood, 'vernieuwt te weinig'

Ook opende Bialetti begin deze eeuw veel eigen winkels, waarin ook eigen koffie en elektrische koffiezetapparaten te koop zijn. De coronaperiode hielp niet voor het bedrijf.

Onder de hoede van nieuwe eigenaren moet Bialetti weer harder groeien. Daarbij investeert het bedrijf volgens de aanblijvende topman Egidio Cozzi in innovatie en internationalisering, maar blijft de goede reputatie van Italiaanse producten centraal staan. 

Nuo Capital 

NUO Capital, dat dus wordt beheerd door Cheng, richt zich op middelgrote en 'toonaangevende Italiaanse bedrijven in de consumentengoederensector'. Zo zijn ook bijvoorbeeld kledingmerk Subdued en chocolademerk Venchi van NUO Capital. 

Het in Europa gevestigde fonds is via ingewikkelde financiële constructies weer eigendom van Exor (bekend van onder meer automerken Fiat en Ferrari en voetbalclub Juventus) en The World-Wide Investment Company Limited (“WWICL”) uit Hongkong. 

Het gebeurt vaker dat bekende Europese merken in handen komen van Chinese investeerders. Zo zijn automerken Saab (Zweeds), Volvo (Zweeds) en MG (Brits) niet meer volledig Europees. 

Koffie is er de laatste jaren niet goedkoper op geworden. Hieronder zie je waarom: 

Lees meer over
KoffieOvername

Laatste video's van RTL Nieuws

Premier Schoof: 'Beelden van Gaza laten mij ook niet onberoerd'
Reactie op grote demonstratie

Premier Schoof: 'Beelden van Gaza laten mij ook niet onberoerd'