Dirk, Hoogvliet en Nettorama

Regiosupers de mist in met kassabon: 'Foute prijzen bij aanbiedingen'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPRegiosupers de mist in met kassabon: 'Foute prijzen bij aanbiedingen'
RTL

De aanbiedingen van verschillende regionale supermarkten staan lang niet altijd goed op de kassabon, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Bij onder meer Dirk, Hoogvliet, Vomar en Nettorama betekent dat vaak dat klanten duurder uit zijn dan beloofd.

Gemiddeld was de prijs van 13 procent van de producten niet correct, zo ondervond de consumentenwaakhond.

Hoogvliet is de negatieve uitschieter, waar bij gemiddeld 22 procent van de producten (dus 1 op de 4,5) de prijs niet goed was verrekend. Bij Poiesz was dat 'maar' 9 procent.

Meestal meer kwijt

Bij Dirk en Dekamarkt trof de Consumentenbond bij 11 procent van de producten een foute prijs aan bij de kassa. Bij Vomar en Nettorama was dat bij 13 procent.

Fouten op de kassabon zorgen er vaak voor dat je meer betaalt dan in het winkelschap bij een product is aangegeven. Soms betaal je minder. Bij de meevallers ging het volgens de Consumentenbond om grotere prijsverschillen dan bij de tegenvallers.

Blijvend in prijs verlaagd? 'Aldi, Dirk en Jumbo niet eerlijk over aanbiedingen'
Lees ook

Blijvend in prijs verlaagd? 'Aldi, Dirk en Jumbo niet eerlijk over aanbiedingen'

Maar prijzen moeten gewoon kloppen, zegt de Consumentenbond. "Van tevoren weet je niet of een afwijkende prijs in je voor- of nadeel is."

Aanbiedingen ingekocht

Voor de steekproef bezocht de Consumentenbond bij elke regionale supermarktketen zes filialen en kocht daar 25 producten. In totaal gaat het dus per keten om 150 producten. Daarbij kocht de Consumentenbond alleen producten die in de aanbieding waren, omdat klanten die vaak kopen en daar gemiddeld meer fouten zijn, aldus de bond.

De Consumentenbond kocht onder meer zoutmolens, koekjes, theezakjes en koffiebonen.

Alleen bij een Poiesz-filiaal in ­Emmeloord en een Vomar-vestiging in Haarlem trof de Consumentenbond geen enkele fout aan op de kassabon. In alle andere supermarkten was er minstens één fout.

'Ook fouten bij andere producten'

Hoogvliet heeft volgens de Consumentenbond toegezegd aan de slag te gaan met de fouten. "We hopen dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. Andere supermarkten heeft de Consumentenbond nog niet om een reactie gevraagd.

De Consumentenbond zegt overigens van kassamedewerkers van Hoogvliet te horen dat er ook regelmatig fouten zijn bij producten die niet in de aanbieding zijn.

Landelijke ketens

Eerder deed de Consumentenbond ook onderzoek naar landelijke supermarktketens. Bij Albert Heijn, Jumbo en Plus zijn daar nu volgens de Consumentenbond nog amper fouten op de kassabon. Bij Aldi en Lidl waren die er sowieso al nauwelijks.

De zes regionale supermarkten waar de Consumentenbond de steekproef deed, hebben bij elkaar in ons land een marktaandeel van circa 13 procent.

In deze video zie je dat de twee tienerzussen Sanne en Ilse een supermarkt openden in het Drentse Hooghalen:

Lees meer over
ConsumentenbondHoogvlietNettoramaVomarDekamarktDirk (supermarkt)PoieszDirk van den BroekSupermarkt

Laatste video's van RTL Nieuws

Bakken kritiek op rechtbanktekening Sean Combs: waarom lijken sommige zo slecht?
P. Diddy

Bakken kritiek op rechtbanktekening Sean Combs: waarom lijken sommige zo slecht?