ABN AMRO ziet groei boodschappenbezorging afvlakken

De groei van boodschappenbezorgingen door supermarkten lijkt verder af te vlakken. Het aantal bezorgingen is de afgelopen twaalf maanden met 11 procent gestegen. Eerder waren de groeicijfers veel hoger.
Dat meldt ABN AMRO op basis van transactiedata. In het jaar 2023 bedroeg de gemiddelde maandelijkse groei ten opzichte van een jaar eerder 69 procent. Over heel 2024 was dat 21 procent.
Verzadigde markt
De afvlakking van de online groei in de afgelopen twaalf maanden heeft volgens onderzoekers van de bank onder meer te maken met de verzadiging van de markt voor thuisbezorging. Zo hebben alle grote supermarktketens inmiddels een bezorgmogelijkheid en kan bijna overal in Nederland worden bezorgd.
"De groei in het aantal bestellingen voor de onlinesupermarkt zal nog weliswaar even doorgaan, maar de verwachting is wel dat deze langzaam aan minder sterk zal worden", aldus ABN AMRO. Supermarkten doen er goed aan om te kijken hoe zij de markt voor onlineboodschappen nog verder kunnen uitdiepen en hoe zij hun bezorgingen verder kunnen optimaliseren."
Verse producten
ABN AMRO noemt als voorbeeld Crisp, dat geen fysieke winkels heeft. Dat bedrijf legt de focus op verse voedingsproducten om zich zo te onderscheiden van andere onlinesupers, stelt de bank.
Daarnaast zijn er verschillende macro-economische factoren die spelen. Zo zijn consumenten bewuster gaan winkelen door de hoge inflatie, maar zijn zij ook voorzichtiger met hun uitgaven door een lager consumentenvertrouwen. Die ontwikkelingen treffen volgens ABN AMRO echter met name fysieke supermarkten.
Bezorging kwam traag van de grond
In 2001 begon Albert Heijn al met het bezorgen van onlinebestellingen. Het bezorgen van boodschappen kwam echter lange tijd niet echt van de grond, schrijven de onderzoekers van ABN AMRO in hun rapport.
De oprichting van Picnic in 2015, dat alleen onlinebestellingen doet en geen winkels heeft, zorgde voor een versnelling op de markt van boodschappenbezorging. De coronapandemie verhoogde de populariteit verder en zorgde voor een heuse groei-explosie.
De groei van bezorging is sinds de zomer van 2023 minder sterk geworden en neemt in de afgelopen maanden nog ietsje af. Het omzetaandeel van online was volgens onderzoeksbureau Circana 7,3 procent in 2024 en 6,6 procent in 2023.