'Premieshoppen'

Scooter op naam ouder, maar kind rijdt: straks niet meer verzekerd bij Univé

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPScooter op naam ouder, maar kind rijdt: straks niet meer verzekerd bij Univé
RTL

Sjoemelen met leeftijden bij het afsluiten van een brommer- of scooterverzekering wordt strenger aangepakt door Univé. De verzekeraar ziet geregeld dat gegevens van ouders worden ingevuld, terwijl de kinderen ritjes maken. De premie is dan lager dan die had moeten zijn. Schade gaat Univé deze gevallen niet meer vergoeden. Zes vragen.

1. Wat is er precies aan de hand?

Volgens Univé worden steeds vaker verzekeringen voor bromfietsen (inclusief scooters en snorfietsen) afgesloten door mensen die niet de feitelijke bestuurder zijn. Ook zijn er vaker andere gebruikers die niet in de polis staan vermeld. Vaak gaat het dan om jongeren. Tot die conclusie komt de verzekeraar nadat verzekeringsaanvragen zijn geanalyseerd.

Univé ziet namelijk dat bij een online verzekeringsaanvraag regelmatig eerst wordt gekeken naar de premie die je als 16-jarige betaalt voor je brommer of scooter.

Welk voertuig is het slechtst voor het klimaat? De scooter, motor, auto, of de fiets?
Lees ook

Welk voertuig is het slechtst voor het klimaat? De scooter, motor, auto, of de fiets?

Meteen daarna worden dan andere geboortedata (waarbij de aanvrager zogenaamd ouder is) ingevuld, om te zien hoeveel de premie dan wordt. Vervolgens wordt dan vaak een verzekering afgesloten voor een bestuurder die niet bijvoorbeeld 16 is, maar ouder.

2. Gebeurt dat vaak?

Univé merkte dat vorig jaar bij degenen die eerst als 16-jarige een premievoorstel opvroegen uiteindelijk 40 procent later een polis afsloot op een hogere leeftijd. Bij degenen die een Vespa hadden en eerst op de premie voor een 16-jarige zochten ging het zelfs om 52 procent, en bij degenen met een Piaggio om 44 procent, aldus Univé.

3. Waarom is dat een probleem?

Jongeren rijden over het algemeen vaker schade dan hun vader, moeder of oudere zus, aldus Univé. Dat komt doordat ze minder ervaring hebben in het verkeer en ze misschien nog niet alle risico's overzien, zegt een woordvoerder. Maar als ze niet op de polis staan als bestuurder, dan wordt daar in de berekening van de premie geen rekening mee gehouden.

De premie die wordt betaald is dus te laag ten opzichte van het risico op schade die wordt gemaakt. Daar draaien in feite verzekerden die wel de juiste bestuurders opgeven voor op, voor hen is de premie dan hoger dan nodig is. 

4. Hoeveel scheelt het in premie?

Veel. Het maakt ook uit waar je woont, hoeveel schadevrije jaren je hebt en welk merk scooter of brommer je rijdt. Maar een 16-jarige uit Winschoten met een Vespa betaalt ongeveer 100 euro per maand aan verzekeringspremie. Maar voor iemand van 50 jaar (bijvoorbeeld zijn of haar vader of moeder) kost het maar zo'n 30 euro. 

En als je in het centrum van Amsterdam woont, dan is het verschil nog groter. Dan betaal je 290 euro per maand als je 16 jaar bent en tegen de 90 euro als je 50 bent, aldus de woordvoerder.

5. Hoeveel loopt Univé mis?

Univé verzekert ongeveer 110.000 scooters, brommers en snorfietsen, zegt de woordvoerder. Het is volgens hem gissen hoeveel Univé misloopt door de kwestie. Niet alle consumenten vullen immers in eerste instantie een jongere leeftijd in voor ze een verzekering afsluiten. Maar het gaat al snel om miljoenen euro's aan premie die Univé te weinig binnenkrijgt, denkt de verzekeraar.

Univé lijdt nu overigens geen verlies op bromfietsverzekeringen, zegt de woordvoerder.

6. Wat moet je als consument nu doen?

Vanaf 1 juni vergoedt Univé in principe niet meer de schade als voor een bromfiets, scooter of snorfiets de bestuurder in kwestie niet in de polis staat vermeld. Maar het lijkt erop dat de verzekeraar daar niet meteen heel strikt in zal zijn. "We willen wel onze menselijke kant laten zien".  Dit is meer een oproep aan consumenten om alle bestuurders op te geven aan de verzekering, zegt de woordvoerder.

Dat geldt ook als je zoon of dochter maar één keer in de maand op je scooter of brommer rijdt. Als dat nog niet is gedaan, dan kunnen ze dat alsnog opgeven bij Univé, zegt hij. Niet iedereen zal erbij stilstaan dat als je zelf een verzekering afsluit voor je scooter en je er bijvoorbeeld je zoon of dochter op laat rijden je in feite ook sjoemelt, zegt hij.

Niet alleen scooters gaan hard. In deze video zie je dat het opvoeren van een fatbike kinderspel is:

Lees meer over
VerzekeringenScooterBrommerSnorfiets

Laatste video's van RTL Nieuws

02:13
Ondergronds in Oekraïense dronefabriek: oorlog woedt ook in deze kelder
Wapenindustrie

Ondergronds in Oekraïense dronefabriek: oorlog woedt ook in deze kelder