Belangrijke route olie én gas

Wat betekent het voor ons als Iran de Straat van Hormuz afsluit?

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPWat betekent het voor ons als Iran de Straat van Hormuz afsluit?
RTL

De VS bombardeerde zondag drie nucleaire installaties in Iran en mengt zich daarmee actief in het conflict tussen Israël en Iran. Het leidt tot zorgen over de levering van olie en vloeibaar gas (LNG). Wat als Iran de Straat van Hormuz, de zeestraat waardoor circa 20 procent van de wereldwijde productie aan olie wordt verscheept, afsluit? Zes vragen en antwoorden.

1. Wat speelt er?

De VS bombardeerden in de nacht van zaterdag op zondag drie nucleaire installaties in Iran. Het land wil voorkomen dat Iran een kernwapen maakt. Het gaat om de eerste luchtaanval van de VS op Iran sinds de Iraanse revolutie van 1979.

Ondertussen blijven Israël en Iran elkaar bestoken. Het is de vraag hoe Iran zal reageren. Het land kan bijvoorbeeld proberen te bereiken dat er minder of geen schepen meer varen door de Straat van Hormuz.

In Iran ligt de optie op tafel en de VS heeft al aan China gevraagd om Iran ervan te weerhouden om de Straat van Hormuz af te sluiten.

© RTL Z

Afgelopen tijd bleek al dat de navigatiesignalen van meer dan negenhonderd schepen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf werden geraakt.

2. Waarom is de Straat van Hormuz zo belangrijk?

Aan de Perzische Golf liggen veel landen die olie en vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) produceren. Als dat moet worden vervoerd naar onder meer Europa, de VS, of Azië, dan gaat dat per schip en dan ontkom je er niet aan om via de Straat van Hormuz te varen. Dat geldt voor olie en LNG uit Saoedi-Arabië, Koeweit, Irak, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.

Olie uit Saoedi-Arabië kan voor een deel wel via een pijpleiding dwars door het land naar de Rode Zee, dan omzeil je de Straat van Hormuz, aldus Lucia van Geuns, energie-expert bij Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Maar de Saoedische olie gaat vooral naar China en India en als dat via de Rode Zee gaat, dan moet je omvaren. Bovendien moet je dan weer langs Jemen, waar de Houthi's geregeld schepen aanvallen, vertelt zij.

Olie uit de Verenigde Arabische Emiraten kan deels via een pijpleiding naar de Golf van Oman, waardoor je de Straat van Hormuz links kan laten liggen. Maar die pijpleiding is niet genoeg voor alle olie-export. Alles bij elkaar gaat zoals gezegd ongeveer 20 procent van alle olie die wereldwijd wordt vervoerd via de Straat van Hormuz.

© RTL Z

Verder gaat er veel LNG via die zeestraat, ongeveer een derde van de wereldwijde productie. Het gaat dan vooral om LNG uit Qatar, waar Nederland ook gas inkoopt. Overigens gaat zo'n 80 procent van alle gas uit Qatar naar landen in Azië, zoals China, Zuid-Korea en Japan, aldus Van Geuns.

3. Kan Iran die dan zomaar afsluiten en is dat al eerder gebeurd?

Iran kan in principe tankers die olie of LNG vervoeren aanvallen vanaf kleine bootjes of met raketten, legt Van Geuns uit.

Iran zou ook alleen schepen die onderweg naar de VS zijn kunnen aanvallen. Maar soms wordt olie of gas nog verhandeld als schepen al onderweg zijn. Zo kan een schip bijvoorbeeld aanvankelijk de VS als bestemming hebben, maar als onderweg een afnemer in een ander land er meer voor wil betalen, dan kan het schip de koers verleggen en daar naartoe varen.
 
Verder zou Iran bijvoorbeeld Amerikaanse militaire bases in de Perzische Golf kunnen proberen aan te vallen, denkt Van Geuns. Terroristische acties buiten de Perzische Golf, inclusief de VS, kunnen volgens haar niet worden uitgesloten.

De Straat van Hormuz is maar zo'n 50 kilometer breed. De straat van Hormuz is niet voor het hele deel bevaarbaar voor de grootste schepen. Dat is vanwege internationale afspraken over veilig scheepvaartverkeer en sommige delen zijn niet diep genoeg voor de grootste schepen, aldus Van Geuns.
 
Er zijn twee vaargeulen door de Straat van Hormuz, één voor schepen die de Perzische Golf in varen en één voor schepen die eruit varen. Elke vaargeul is 2 kilometer breed, zegt zij. 
 
In het verleden is het weleens gebeurd dat schepen in de Straat van Hormuz werden aangevallen, maar deze is nog nooit volledig afgesloten geweest, aldus Van Geuns. 

Wel is het vervoer al eens ernstig verstoord geweest, zoals tussen 1980 en 1988, toen Irak en Iran met elkaar in oorlog waren, zegt zij. "In de jaren 2011-2012 dreigde Iran met afsluiten, dat was naar aanleiding van internationale sancties vanwege het nucleaire programma van Iran."

4. Wat betekent een (dreigende) afsluiting voor de olieprijs?

Er was al een effect van de geopolitieke onrust, aldus Van Geuns. De prijs voor een vat Brentolie was circa 64 dollar en dat steeg vorige week tot zo'n 72 euro en dat was zelfs even 76 dollar, dat betekent een risicopremie van 8 tot 9 dollar. Inmiddels is de olieprijs opgelopen tot zo'n 78 dollar.

Als de Straat van Hormuz (deels) zou worden afgesloten, dan zal de olieprijs waarschijnlijk enorm doorstijgen, verwacht Van Geuns. Het gaat immers om 20 procent van de wereldwijde dagelijkse olieproductie die dan wegvalt.

© RTL Z

Als een afsluiting maar relatief kort duurt, dan valt het effect nog wel mee, denkt Van Geuns. Maar als het weken of zelfs maanden duurt, dan wordt het een andere zaak, zegt zij. Hoeveel precies de olieprijs dan zal stijgen, vindt ze lastig te zeggen. Analisten van Rabobank denken dat de olieprijs dan kan stijgen tot 120-150 dollar.

5. Raken de VS betrokken als de Straat van Hormuz wordt afgesloten?

De VS zegt te helpen om Israël te zullen verdedigen. Maar het is de vraag wat er gebeurt als schepen in de Straat van Hormuz worden aangevallen, aldus Van Geuns. De VS produceren veel olie zelf, maar dat betekent niet dat ze helemaal geen olie meer importeren, zegt zij. De VS pompt vooral lichte olie op, zware olie moeten ze importeren. Als de Straat van Hormuz (deels) zou worden afgesloten en de olieprijs stijgt, dan zullen sowieso ook Amerikaanse consumenten dat merken, de oliemarkt is immers een wereldmarkt, aldus Van Geuns. En president Trump van de VS wil juist een lage olieprijs, dat is beter voor Amerikaanse consumenten.

De VS zullen dan toch wel proberen de vaarweg open te houden, denkt zij. "Iran kijkt wel twee keer uit voor ze iets doen, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Maar ook Trump is onvoorspelbaar."

6. Wat betekent dat allemaal voor consumenten in Nederland?

We zijn nog altijd behoorlijk afhankelijk van olie, personenauto's kunnen op elektriciteit rijden, maar voor vliegtuigen, vrachtwagens, schepen en de productie van plastic zijn er nog geen alternatieven, aldus Van Geuns.

Nederland haalt ook LNG uit Qatar, maar afgelopen jaar kwam tweederde van het LNG dat we importeerden uit de VS, zegt zij. Een deel daarvan wordt overigens naar andere landen verder getransporteerd. We halen ook gas uit onder meer Noorwegen, via een pijpleiding, en we produceren zelf nog wat gas. Alles bij elkaar komt minder dan 15 procent van het aardgas dat we in Nederland verbruiken uit Qatar.

Duurdere olie en gas raakt ook Nederlandse consumenten. Als eerste aan de pomp, want duurdere olie betekent ook duurdere benzine, aldus Van Geuns.

Lees meer over
Donald TrumpOlieOlieprijsGasGasleveringSpanning om IranAanval Iran op IsraëlIranIsraëlSaoedi-ArabiëVerenigde StatenVerenigde Arabische EmiratenQatarKoeweitIrakChinaIndiaRuslandNoorwegen