Lagere kassabon in buurlanden, maar Nederland is wel 'kampioen kortingen'

Voor Nederlanders is het doen van boodschappen in omringende landen een stuk goedkoper, zo blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond bij dertig grote supermarktketens in België, Duitsland en Frankrijk. Daarbij moet wel gezegd worden dat een deel van de prijsverschillen teniet wordt gedaan doordat Nederland 'kampioen kortingen' is.
De Consumentenbond bekeek en vergeleek de winkel- en online prijzen van 130 veel gekochte producten in België, Duitsland en Frankrijk. "Daarbij zaten A-merken, budgetmerken en een aantal groente- en vleesproducten." Het gaat dus om een beperkt mandje boodschappen.
De conclusie is dat boodschappen in Frankrijk het goedkoopst zijn in vergelijking met Nederland. Op basis van het boodschappenmandje van de Consumentenbond wordt er gemiddeld 20 procent bespaard. De A-merken zijn nog goedkoper (28 procent).
Duitsland en België
Ook Duitsland is aantrekkelijk voor A-merken. Die zijn daar gemiddeld 25 procent goedkoper dan in Nederland. Zo kost een fles Fanta Orange in Nederland gemiddeld 2,61 euro, in Frankrijk 1,62 euro en in Duitsland 1,64 euro. Op basis van het hele 'mandje' zijn Duitse boodschappen 15 procent goedkoper.
De prijsverschillen tussen Nederlandse en buitenlandse supermarkten is ook politici een doorn in het oog. De Tweede Kamer vroeg eerder dit jaar om opheldering bij supermarktbazen. De tekst gaat verder onder de video:
In België zijn boodschappen gemiddeld 12 procent goedkoper dan in Nederland. Bij onze zuiderburen zijn vooral de budgetmerken lager geprijsd. Consumenten betalen daar gemiddeld 1,26 euro voor een kilo witte rijst en 59 cent voor 500 gram spaghetti. In Nederland zijn de prijzen 1,46 euro en 94 cent.
Nederland 'kampioen kortingen'
Er zit dus wel een grote maar aan het hele verhaal. Voor koopjesjagers is het verschil met buitenlandse supermarkten toch niet zo groot. In Nederlandse supermarkten zijn aanbiedingen gemeengoed. Door gebruik te maken van gewone kortingsacties of bulkaanbiedingen (1+1 gratis, drie halen twee betalen en tweede halve prijs) kan er veel bespaard worden.
Toch is de Consumentenbond geen voorstander van dit soort aanbiedingen. "Bulkaanbiedingen verleiden consumenten om meer te kopen dan ze nodig hebben. Daardoor geven ze meer geld uit. Bulkaanbiedingen zorgen ook voor overconsumptie en verspilling." Er wordt daarom gepleit voor vaste lage prijzen.
Overigens is het ook niet zo dat alle vaste prijzen hoger zijn in Nederland. "Zo zijn budgetmerken van ketchup, mayonaise en pindakaas in Nederland een stuk goedkoper dan in België. En A-merk koffie (Nescafé, Senseo) en chocola (Milka en Ritter Sport) zijn in Nederland goedkoper dan in Duitsland."
Waarheen in onze buurlanden?
De Colruyt blijkt volgens de Consumentenbond de goedkoopste supermarkt in België, Carrefour Market de duurste. In Duitsland zijn GLOBUS, Kaufland, Netto en Penny de goedkoopste supermarkten, HIT is het duurst.
E.Leclerc is de goedkoopste supermarkt in Frankrijk. Monoprix is daar de duurste.