Slimme software tegen oplichting

Laadpasfraude groot probleem voor elektrische deelauto’s

Door Puck Scheres··Aangepast:
Laadpasfraude groot probleem voor elektrische deelauto’s
RTL

Laadpasfraude is een groot financieel probleem voor elektrische deelautobedrijven. De laadpassen die in een deelauto liggen, kunnen door huurders gekopieerd worden en doorverkocht aan criminelen. Hierdoor draaien autodeelbedrijven op voor de rekening van illegale laadsessies met gedupliceerde laadpassen.

Fraude met laadpassen was lang onderbelicht. Het ging in eerste instantie om kleine aantallen, maar nu elektrisch rijden toeneemt doet het aantal fraudegevallen dat ook. Zo ging het vervoersbedrijf RMC voor tonnen het schip in, omdat hun laadpassen stiekem werden gekopieerd en doorverkocht. 

"Een niet-beveiligde laadpas of laaddruppel is een betaalpas zonder pincode in je dashboardkastje die voor het grijpen ligt", zegt Maarten Hachmang van de LaadpasTop10.nl

Fraude met laaddruppels kost vervoersbedrijf RMC tonnen: duizenden illegale laadsessies
Lees ook

Fraude met laaddruppels kost vervoersbedrijf RMC tonnen: duizenden illegale laadsessies

Tonnen schade bij deelauto’s

Vooral bij elektrische deelauto’s is het een groot probleem en loopt de schade in de tonnen, zegt Hachmang. "Er wordt weinig ruchtbaarheid aangegeven, omdat laadpasbedrijven niet te koop willen lopen dat hun interne fraudeprocessen niet op orde zijn." 

RTL Nieuws liet al eerder zien hoe makkelijk je een laadpas kunt kopiëren:

Marco Knitel is directeur van Check, een deelplatform voor elektrische auto’s, scooters en e-bikes. Zijn bedrijf leed zo'n tienduizend euro schade door illegale laadsessies door veelvuldig gekopieerde laadpassen. Het probleem zat bij de 200 elektrische deelauto’s, waarbij een laadpas in de verhuurde auto ligt. 

Handel via Telegram

"Onze gekopieerde laadpassen werden verhandeld via Telegram-groepen. De brutaliteit is schokkend als je die berichten leest", zegt Knitel. Check greep meteen in. Volgens Knitel moet je dit snel oplossen, anders staat je businessmodel snel onder water. 

Check benaderde het softwarebedrijf Tap Electric, die een eigen laadapp runt met zo’n 20.000 actieve gebruikers per maand. Ze bieden al tweestapsverificatie, waarbij je actief een laadsessie moet goedkeuren in de app. 

Nieuwe software tegen misbruik

Daarnaast ontwikkelde Tap Electric slimme software, waardoor grootschalige fraude met laadpassen bij deelbedrijven niet meer mogelijk is. "Als je een laadpas aanbiedt bij een laadpaal controleert onze software volledig geautomatiseerd of de laadpas en de deelauto (uitgerust met een tracker) op dezelfde locatie zijn", zegt Nico Spoelstra, directeur van het softwarebedrijf. 

Zo ja, dan kun je laden. Bevindt de deelauto zich op een andere locatie dan de laadpas, zoals bij een illegaal gekopieerde laadpas, dan kun je niet meer laden. 

"Hierdoor worden in één klap alle gekopieerde laadpassen waardeloos en onbruikbaar. De fraude met laadpassen is bij Check met 100 procent gedaald", aldus Spoelstra. 

De oprichter van de LaadpasTop10 geeft een voorbeeld van de belabberde beveiliging van laadpassen. Je kunt met alleen een mailadres, naam en postcode al een geactiveerde laadpas aanvragen, waardoor je de voordeur voor misbruik wagenwijd openzet. "Er moet meer collectieve bewustwording komen dat je niet moet strooien met betaalmiddelen", zegt Hachmang. 

Laadpas in een financieel product

Volgens Hachmang moet de laadpassector leren dat een laadpas een financieel product is, net zoals een pinpas van de bank. En dat ook deze sector moet investeren in betere beveiliging en fraudebestrijding.

Nu is er geen duidelijkheid wie is er verantwoordelijk voor de financiële schade. De uitgever van de laadpas, het autodeelbedrijf of de consument? Iedereen wijst naar elkaar, maar nu draait vaak een bedrijf of consument op voor de kosten van illegale laadsessies.

Achteraf ingrijpen

Grote aanbieders van laadpassen hebben op de achtergrond fraudesystemen draaien om dubbele laadsessies te detecteren. Ze kunnen pas achteraf ingrijpen als de schade – meerdere laadsessies met zelfde pasnummer - al is toegebracht. 

Hachmang pleit ervoor dat deelautobedrijven geen losse laadpassen of laaddruppels in het voertuig laten liggen, maar dat gebruikers deze verplicht moeten koppelen aan een app. Zodra je een laadsessie start, krijg je op je app een pushmelding of je deze laadsessie wilt bevestigen. Als je in je app geen 'ja' ter bevestiging aanklikt, kun je niet laden. Zo heb je controle over wie de laadpas gebruikt en kunnen criminelen niet ongelimiteerd diverse laadsessies tegelijkertijd starten.

Van huizenmarkt tot je portemonnee, wil je via pushmeldingen op de hoogte blijven van het laatste economisch nieuws?
Zo stel je het in:
  1. Open de RTL Nieuws-app.
  2. Ga naar het menu.
  3. Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
  4. Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.
Lees meer over
Elektrisch rijdenElektrische autoLaadpalen