Schittering

Schiphol krijgt deels gelijk in 'schittersoap': 78.000 zonnepanelen die piloten verblinden moeten weg

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPSchiphol krijgt deels gelijk in 'schittersoap': 78.000 zonnepanelen die piloten verblinden moeten weg
RTL

De eigenaar van een groot zonnepanelenpark bij Schiphol moet een deel van de zonnepanelen daar verwijderen. Het gaat om ruim 78.000 panelen die overlast veroorzaken voor piloten. Zij ondervinden ernstige hinder van de schittering van de zonnepanelen.

Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald nadat Schiphol in een kort geding had geëist dat het bedrijf maatregelen moest nemen tegen een volgens de luchthaven 'onaanvaardbaar risico voor de veiligheid.'

De Groene Energie Corridor exploiteert een zonnepark van zo’n 100 hectare vlakbij de Polderbaan en Zwanenburgbaan. In totaal zijn daar zo'n 230.000 panelen opgesteld. Een deel van die panelen veroorzaakt tussen augustus en april, en op bepaalde tijdstippen, ernstige schittering van zonlicht dat weer zorgt voor verblinding bij piloten.

Kritische fase

De verblinding doet zich volgens Schiphol voor in een kritische fase tijdens het landen, op een moment waarop minimale fouten zeer grote en ernstige gevolgen kunnen hebben voor het vliegtuig en de mensen aan boord.

De eigenaar heeft, ondanks de aanwezige vergunning, "een situatie in het leven geroepen die een ernstig gevaar voor de vliegveiligheid veroorzaakt, en een aanzienlijk risico op zeer ernstige ongevallen meebrengt", zegt de rechter. Er moeten daarom maatregelen worden genomen, op kosten van het bedrijf zelf.

Schiphol naar rechter om zonnepanelen die piloten verblinden
Lees ook

Schiphol naar rechter om zonnepanelen die piloten verblinden

De rechter concludeert daarbij dat de hinderlijke schittering voornamelijk wordt veroorzaakt door twee velden en dat de panelen daarop moeten worden verwijderd. De helft voor 1 september en de andere helft voor 15 oktober 2025.

Niet tevreden

Schiphol is niet geheel tevreden met de uitspraak en vindt dat het probleem maar deels is opgelost. Ook delen van het zonnepark die van de rechter mogen blijven, zorgen voor een "onaanvaardbaar veiligheidsrisico", zegt de luchthaven. 

"Eind augustus keert de verblindende schittering terug, ook op velden C en D van het zonnepark. Dit blijft een onaanvaardbaar veiligheidsrisico, zoals de ILT ook concludeerde. Schiphol rekent erop dat het handhavingsverzoek van ILT tot verdere actie zal leiden", aldus het bedrijf. 

Banen sluiten

De luchthaven wil niet opnieuw banen hoeven sluiten om de panelen. De gevolgen voor het vliegverkeer en de omwonenden, die hinder kunnen ondervinden van de sluitingen, zijn volgens hen te groot.

Schiphol overlegde de afgelopen tijd met de eigenaar van het park, de gemeente Haarlemmermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er werd echter geen sluitende minnelijke oplossing gevonden, zo zei het bedrijf eerder.

Het zonnepark, de Groene Energie Corridor (DGEC) werd ontwikkeld door vier boeren die land over hadden en zich naar eigen zeggen wilden inzetten voor verduurzaming van Nederland. Begin 2024 werd het zonnepark overgenomen door de Energy Solutions Group.

Dat bedrijf stelt dat het park volgens alle wettelijke regels is aangelegd. Moet het park worden opgedoekt, dan wil de ondernemer gecompenseerd worden, en dat kost miljoenen euro's. Op dit moment moet het bedrijf echter zelf opdraaien voor het verwijderen van de panelen, en de kosten.

Teleurgesteld

DGEC zegt teleurgesteld te zijn over de uitspraak en is van mening dat zij niet onrechtmatig handelt en niet verantwoordelijk gehouden zou moeten worden voor de kosten van de maatregelen. "Wij zullen het vonnis en de gevolgen daarvan voor DGEC nauwkeurig bestuderen en aan de hand daarvan verdere stappen bepalen", zegt het bedrijf in een reactie. 

Piloten die landen, worden verblind door de weerkaatsing van de zon, zegt Schiphol.

Lees meer over
SchipholZonnepaneel