Groen vervoer

Waterstof gaat niet hard, maar er is hoop voor toekomst: 'Vooral voor bussen en vrachtwagens'

Door RTL Z ··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegWaterstof gaat niet hard, maar er is hoop voor toekomst: 'Vooral voor bussen en vrachtwagens'
RTL

Waterstof is nog niet bepaald in de race om benzine, diesel of elektriciteit te verslaan als brandstof voor auto's. Er rijden in Nederland nog geen duizend waterstofauto's rond en de brandstof is nog maar bij 25 tankstations in Nederland verkrijgbaar. En toch is waterstof nog steeds een belofte op weg naar groen vervoer.

Met het oog op de toekomst van waterstof helpt het niet dat de grote autobouwer Stellantis (waar onder meer Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep en Fiat onder vallen) eerder deze maand bekendmaakte te stoppen met de ontwikkeling van auto's op deze brandstof. "De waterstofmarkt blijft een nichemarkt, zonder vooruitzichten om op de middellange termijn economisch rendabel te worden", schreef het bedrijf in een persbericht.

Weinig klanten 

Erik Metselaar ziet als eigenaar van een waterstoftankstation in Alkmaar dan ook weinig klanten voorbijkomen. "Een tot twee personenauto's per dag." Logisch, vindt hij, want een kilo waterstof kost ongeveer 20 euro. 'Te duur', zegt Metselaar. De prijs van benzine en diesel ligt lager. "We beseffen dat de prijs omlaag moet. Dat geldt ook voor de prijs van de voertuigen." Hij zegt dat de ontwikkelingskosten voor fabrikanten ook hoog zijn. 

Toch geeft de ondernemer de hoop niet op. Hij had er al wel rekening mee gehouden dat de ontwikkelingen relatief traag zouden verlopen. "Waterstof is iets van de lange adem. We geloven in de toekomst van groene waterstof."

VVD en D66 willen veel meer waterstof produceren: 'Ambitie moet verdubbeld'
Lees ook

VVD en D66 willen veel meer waterstof produceren: 'Ambitie moet verdubbeld'

Dit enthousiasme wordt gedeeld door Freek de Bruijn van RAI Vereniging, de branchevereniging voor de auto-industrie. Hij spreekt van een 'kip-ei-verhaal'. Het gebrek aan tankinfrastructuur maakt de aanschaf van een auto minder aantrekkelijk, wat er weer voor zorgt dat er weinig waterstoftankstions bij komen. 

"Tien jaar geleden had je dezelfde discussie met elektrische auto's." Hij zegt dat de laadinfrastructuur van Tesla ervoor heeft gezorgd dat elektrisch rijden een enorme sprong heeft gemaakt. "Mensen houden niet van verandering. Je moet laten zien wat de potentie is en dan gaan mensen overstag. Tenminste, dat is de hoop."

'Enige rendabele optie'

De Bruijn zegt dat straks voor de lange afstanden waterstof de 'enige rendabele optie' is. "Als je vanuit Nederland naar bijvoorbeeld Parijs of Madrid wil." Waterstof kan namelijk veel energie geven, maar moet eerst altijd geproduceerd worden. Het komt niet voor in de natuur. 

De positiviteit van Metselaar komt vooral door de mogelijkheden voor de 'zware mobiliteit', dus vrachtwagens en bussen. Iets wat de RAI-vereniging erkent. "Waterstof staat op het punt een sleutelrol te spelen in de toekomstige mobiliteit, vooral voor zware voertuigen." 

Metselaar ziet bijvoorbeeld dat meerdere vrachtwagenmerken nog steeds bezig zijn met de ontwikkeling van het rijden op waterstof. In Noord-Holland rijdt een 'kustbus' die tankt bij zijn tankstation.

Subsidie 

Daarnaast werd deze maand bekend dat 11 projecten in Nederland subsidie van de overheid krijgen voor de ontwikkeling van duurzame waterstof. Ook zijn ze in China heel ver op het gebied van waterstof. 

Hoe dit gaat uitpakken voor Metselaar, durft hij nog niet te zeggen. Hij biedt niet voor niets ook andere duurzame energie en brandstof aan. Hij ziet waterstof als een van de vele mogelijkheden. "Het blijft pionieren en ik heb geen glazen bol." 

In het hoge noorden van Zweden wordt de eerste 'groene' staalfabriek ter wereld gebouwd. Een miljardenexperiment: 

Lees meer over
StellantisWaterstofDuurzaamheid