KLM betaalt dwangsommen om overmatig gebruik van vervuilende hulpmotoren

KLM heeft tot nu toe 5.000 euro aan dwangsommen moeten aftikken aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vanwege het ongeoorloofde gebruik van vervuilende hulpmotoren op Schiphol. Ook Delta Airlines moest om deze reden een boete betalen.
Dat schrijft de ILT in zijn halfjaarlijks verslag, dat demissionair minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De zogenoemde last onder dwangsom, een boete die wordt opgelegd op het moment dat iemand zich niet aan de regels houdt, werd in oktober 2023 opgelegd door de ILT. Per keer dat de motor ongeoorloofd wordt ingezet, moet 2.500 euro worden betaald - tot een maximum van 50.000 euro.
Twee keer de fout in
Die boete werd tot nu toe twee keer opgelegd aan KLM, zegt Joyce Mooring, woordvoerder van ILT. De last onder dwangsom is nog steeds van kracht, en is volgens haar vooral bedoeld om te voorkomen dat het weer misgaat. Delta Airlines kreeg de boete één keer, en betaalde 2.500 euro.
Een vliegtuig heeft, ook wanneer het stilstaat op een opstelplaats van de luchthaven, energie nodig. Bijvoorbeeld voor elektriciteit en airconditioning aan boord. Hier wordt vaak de ingebouwde hulpmotor (APU) voor gebruikt, maar die werkt op vervuilende kerosine.
Schiphol biedt een groeiend aantal schonere alternatieven. Zo is er een installatie voor de airconditioning, een vaste stroomaansluiting en een mobiele stroomvoorziening. Als vliegtuigen lang stilstaan, kunnen ze die gebruiken.
Te vaak gebruikt
De hulpmotor mag op sommige momenten wel worden gebruikt, zoals vlak voor vertrek of na aankomst. KLM en Delta gebruikten de hulpmotoren echter te vaak en kregen hiervoor al eerder een waarschuwing.
Ook andere maatschappijen overtreden de regels, al ziet ILT ook verbetering als het daarom gaat. British Airways en Pegasus Airlines ontvingen een waarschuwing voor die overtredingen, maar nog geen boetes.
KLM laat in een reactie aan RTL Z weten dat er in 2024 twee incidenten zijn geweest waarbij 'de richtlijnen van het ILT niet goed gevolgd zijn.' Er lopen op dit moment geen andere dwangsommen, aldus KLM.
"We sturen maximaal op het gebruik van de walstroom om zo het APU-gebruik verder terug te dringen. Bijvoorbeeld met nieuwe taxiprocedures waarbij de APU volledig uit blijft", aldus een woordvoerder van de maatschappij.
Geluidsoverlast
De ILT signaleert in het rapport verder dat er voor dit jaar 'vooralsnog' geen normen worden overschreden voor 'het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid)'.
De instantie waarschuwt wel dat de geluidsnormen op twee meetpunten dreigen te worden overschreden als Schiphol op het huidige tempo door blijft gaan. Het gaat specifiek om een punt ten noorden van de Buitenveldertbaan en bij Uithoorn-Aalsmeer. Voor die laatste dreigt voor het derde jaar op rij een overschrijding, aldus ILT.
Meer vliegbewegingen
ILT telt halverwege het jaar ruim 232.000 vliegbewegingen (een som van opstijgen en landen), ongeveer 2 procent meer dan in dezelfde periode in 2024 en iets meer dan het door Schiphol verwachte aantal vliegbewegingen.
Op een vlucht van São Paulo naar Amsterdam is een powerbank in brand gevlogen. KLM-personeel moest de oplader blussen, zo zie je in deze video.