Amerikaans onderzoek

Bedrijven massaal aan de slag met AI, maar 'bijna alle projecten mislukken'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPBedrijven massaal aan de slag met AI, maar 'bijna alle projecten mislukken'
RTL

Bedrijven gaan massaal aan de slag met AI, in de hoop geld te besparen of nieuwe omzet aan te boren. Maar het overgrote deel van de AI-projecten mislukt, schrijven onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT.

Volgens MIT hebben bedrijven al meer dan 30 miljard dollar geïnvesteerd in generatieve AI, en systemen zoals ChatGPT en Copilot die onder meer tekst, code en afbeeldingen kunnen genereren. Maar bij 95 procent van die bedrijven levert dat 'helemaal niks' op, schrijven de onderzoekers, die AI-projecten bij tientallen bedrijven bekeken, zowel Amerikaans als internationaal.

Volgens het rapport hebben bedrijven er moeite mee AI te integreren in hun bestaande processen. Zo heeft 60 procent van de bedrijven onderzoek gedaan naar de inzet van AI voor specifieke taken, maar leidde dit maar bij 5 procent tot een succesvolle implementatie.

Geen probleem, wel oplossing 

"Wat je vaak ziet is dat dit soort AI een oplossing is, zonder dat er echt een probleem was", zegt techniekfilosoof Stefan Buijsman van de TU Delft. "Dus wat er vaak bij bedrijven gebeurt is dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze ermee moeten, dan maar wat proberen en uiteindelijk blijkt dat het helemaal niet goed past op de werkvloer die ze op het moment hebben."

Ook wordt AI vaak verkeerd ingezet. Zo gaat volgens hem meer dan de helft van het AI-budget van de bedrijven naar sales- en marketingtools, terwijl het meer oplevert om bijvoorbeeld administratieve taken te automatiseren.

Europa wil ook AI-kampioenen leveren, dit zijn de meestbelovende bedrijven
Lees ook

Europa wil ook AI-kampioenen leveren, dit zijn de meestbelovende bedrijven

Bij een klein deel van de bedrijven zorgt AI wél voor een snelle toename van de omzet. De bedrijven die munt slaan uit het gebruik van AI, doen dat door zich te focussen op één probleem en dat zo goed mogelijk op te lossen, zegt hoofdonderzoeker Aditya Challapally tegen het tijdschrift Fortune. Het gaat dan bijvoorbeeld om het controleren van financiële risico's of het maken van promotiemateriaal, waardoor bedrijven besparen op het inhuren van externe bureaus.

Ook worden er bij geslaagde projecten vaak gespecialiseerde externe tools ingezet. Dat levert twee keer zo vaak succes op als bedrijven die hun eigen systemen proberen te ontwikkelen. 

Schaduw-AI

Een ander probleem dat bij veel bedrijven speelt, noemen de onderzoekers 'schaduw-AI'. Daarbij maken werknemers op eigen houtje gebruik van tools als ChatGPT, zonder medeweten of toestemming van hun werkgever. Bovendien hebben veel bedrijven er moeite mee om te meten hoeveel impact AI daadwerkelijk heeft op de productiviteit en omzet van een bedrijf.

Ondertussen staat het bedrijfsleven niet stil, en zetten sommige bedrijven alweer nieuwe stappen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenoemde AI-agents, systemen die zelfstandig complexe handelingen kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen.

Ook op de beurs is de impact van AI steeds vaker te zien, zo zie je in deze video.

Lees meer over
MITKunstmatige intelligentieBedrijfslevenOndernemers