Elektrisch varen

Een luxe sloep uit de 3D-printer: 'Markt groter dan je denkt'

Door Stella Vrijmoed··Aangepast:
© Van PlaggenEen luxe sloep uit de 3D-printer: 'Markt groter dan je denkt'
RTL

Wie durft er te varen in een sloep die door een 3D-printer is gemaakt? De vier mannen Jord Buijs, Pasquale Arendse, Dedmer Taekema en Thijs Hardebol geloven dat geprinte schepen de toekomst zijn. Al helemaal omdat er een elektrische motor in zit. Het eerste model ligt nu nog in de werf en wordt over twee weken op de Hiswa-botenbeurs gepresenteerd.

Jord, Pasquale en Dedmer zijn drie oud-studiegenoten. Als liefhebbers van watersport begonnen ze in 2018 met het opknappen en ombouwen van oude reddingsloepen naar elektrische boten. 

"Daar hebben we er toen een stuk of 25 van verkocht", vertelt Dedmer Taekema aan RTL Z. "We waren vrij vroeg met elektrisch varen en kregen veel positieve reacties. De boten hebben totaal geen uitstoot en zijn volledig stil. Toen dachten we: hier ligt een markt en een kans."

Zelf boten bouwen

Met de winst van hun onderneming besloten de mannen zelf een boot te bouwen. "Sloepen worden doorgaans van polyester of aluminium gemaakt", zegt Taekema. "Maar polyester is niet duurzaam en slecht recyclebaar. En aluminium moet je helemaal in elkaar lassen en dan ben je weken bezig. Na wat onderzoek kwamen we bij een 3D-bouwer terecht, die al ervaring had met het printen van allerlei zaken, zoals drones voor de marine."

Het printmateriaal is vergelijkbaar met polyester, maar kan wel worden omgesmolten en in een nieuwe vorm gegoten als dat nodig is. "Het wordt ook in de vorm van platen gemaakt en die worden al gebruikt voor werkboten van bijvoorbeeld Rijkswaterstaat", zegt Taekema. "Natuurlijk zal het in de praktijk moeten blijken hoe een boot er na tien jaar bij ligt, maar dat heeft ook deels te maken met hoe ermee om wordt gegaan."

Koning Willem-Alexander vaart rondje op SAIL met de Groene Draeck
Lees ook

Koning Willem-Alexander vaart rondje op SAIL met de Groene Draeck

Het aantrekkelijke van 3D-printen is de flexibiliteit. Een zonnedek van twee meter, een bergruimte of koelbak: alles kan worden meegenomen in het ontwerp. "En dan komt er een gepersonaliseerde boot uit de printer", zegt Taekema. Een klant kan bij een gemiddeld aangeklede sloep van ruim negen meter dan al snel zo’n 125.000 euro neertellen.

Elektrisch varen in opmars

Is de romp van de sloep eenmaal geprint, dan volgt een laklaag, kussenset en natuurlijk de elektrische motor. "Daarmee lopen we in de pas met gemeentebeleid", zegt Taekema. 

In Amsterdam mag sinds dit jaar alleen nog elektrisch worden gevaren. Andere gemeenten zijn ook bezig met dergelijk beleid. Er varen dan ook steeds meer elektrische boten in Nederland − Hiswa-Recron, de brancheorganisatie voor watersport, schat het aantal op 25.000 tot 30.000. Al dan niet met een duwtje door de regelgeving ervaren steeds meer booteigenaren de voordelen van een stille en duurzame motor, ziet deze organisatie. Elektrisch varen staat volgens hen al lang niet meer synoniem voor langzaam varen met weinig bereik, zoals vroeger.

Het evenement Sail wordt deze week in Amsterdam gehouden. Kijk hieronder naar de beelden. De tekst gaat verder onder de video: 

Toch kleven er nog uitdagingen aan elektrisch varen. Laden kan in veel jachthavens wel via bestaande walstroom, maar in binnensteden is het behelpen. In Amsterdam is de laadinfrastructuur nog lang niet toereikend om de ambities waar te maken, geeft Taekema toe. Ook Hiswa-Recron verwacht een tekort aan capaciteit, zeker met het oog op het overvolle stroomnetwerk.

Bovendien hangt er ook een prijskaartje aan de grote accu die Taekema en zijn compagnons in de boot stoppen: met zo'n 16 tot 18 uur varen in de batterij duurt het wel even voordat deze weer is opgeladen.

Luxeproduct 

Een innovatief product dus, maar de boten hebben wel een stevig prijskaartje. Taekema noemt Tesla als vergelijking: dat was een vooruitstrevend merk dat ooit begon in een niche en nu de norm zet. "Een boot is natuurlijk sowieso een luxeproduct. Maar als je ziet hoeveel botenbezitters er op Sail afkomen, is de markt misschien toch groter dan je denkt."

De mannen zijn in ieder geval optimistisch en hopen op een stuk of vijf bestellingen komend jaar – de eerste is al binnen. Begin 2024 hebben ze Thijs Hardebol als vierde man ingeschakeld om fulltime aan de slag te gaan als mede-eigenaar voor Van Plaggen, hun bedrijfsnaam die gekscherend verwijst naar een Jiskefet-sketch. 

"Het gaat ons om plezier hebben. Daarom kozen we ook voor een klassiek model reddingssloep en geen tendersloep met hippe designlijnen. De sloep staat voor een leuk dagje varen: je gooit de kussens erin, neemt wat ijsblokjes en flessen rosé en wijn mee en iedereen kan mee. Ik ben zelf opgegroeid in Friesland aan het water, heb altijd veel gezeild en was veel met watersport bezig. Daar is de passie ontstaan.”

Prinses Beatrix genoot zichtbaar van Sail: 

Lees meer over
Sail AmsterdamScheepvaart3D-printenOndernemersEnergietransitie