Photobooth nu standaard op festival en bruiloft, 'maar vetste jaren verhuurders zijn voorbij'

Een festival, bruiloft of bedrijfsfeest is nu bijna niet meer compleet zonder een photobooth, waar je met vrienden of collega's een foto maakt die meteen wordt afgedrukt. Maar de grootste groei lijkt uit de markt te zijn, waardoor bedrijven die de fotohokjes en fotozuilen verhuren het veel lastiger hebben.
"Op plekken waar veel mensen samenkomen, zie je nu vaak ook een photobooth", zegt Jos Drost, oprichter van Boothville, een grote speler op het gebied van photobooths in Nederland. Mensen willen speciale momenten met vrienden of collega's vastleggen, zodat ze een aandenken hebben, legt hij uit.
Bij een photobooth wordt een strookje met drie foto's afgedrukt, zodat je vrijwel meteen een foto echt in handen hebt, in plaats van dat je hem alleen digitaal hebt.
Je kunt de foto's nu soms ook in de huisstijl van een bedrijf maken, je kunt er een gifje van maken en foto's downloaden op je telefoon, zodat je vrienden meteen kunt laten zien dat je een leuke tijd hebt, vult Roy Peijnenburg aan. Samen met zijn compagnon is hij eigenaar van Boothkings, een bedrijf dat fotozuilen verhuurt.
Festivals
Van 3 naar 330 aanbieders
Hij begon in 2011 met het verhuren van photobooths. "Toen waren er nog maar drie aanbieders in Nederland", zegt Drost. "Maar vooral na corona zijn er veel aanbieders bijgekomen."
Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) bevestigen dat. Medio 2021 waren er in Nederland in totaal 22 bedrijven ingeschreven bij de KvK met de term 'photobooth' in hun bedrijfsomschrijving. Inmiddels zijn het er 135. Vooral de afgelopen twaalf maanden ging het snel, want een jaar geleden waren het er nog 100.
Veel kleintjes
Maar er zijn waarschijnlijk ook bedrijfjes dat 'verhuur photobooth' als nevenactiviteit heeft en die mis je in dit overzicht, aldus de KvK. Het gaat dan om bijvoorbeeld dj's of trouwfotografen, die de verhuur van een photobooth erbij doen, zegt Mark Reijman, die met Photobooths-huren.nl een soort Booking.com voor photobooths en dus een overzicht van de markt heeft.
Als je toch al bent ingehuurd voor een feestje, bijvoorbeeld als dj, dan kun je ook een photobooth meenemen, je hoeft daarvoor geen extra transportkosten te maken.
Ook zijn er aanbieders van photobooths die dat naast hun baan doen. Dat kan prima, 90 procent van de boekingen is voor vrijdag of zaterdag, het gaat dan meestal om particulieren die een bruiloft of een verjaardag vieren, zegt Reijman. Volgens hem zijn er nu circa 330 verhuurbedrijven in ons land.

De helft daarvan heeft maar één photobooth, blijkt uit het overzicht Photoboothmarkt 2025 dat hij heeft opgesteld. Ook zijn veel aanbieders met name in hun eigen regio actief. Als je een photobooth moet brengen en weer ophalen, dan ben je vier keer aan het rijden en dat kost tijd.
Markt verdrievoudigd
Dat de markt flink is gegroeid blijkt ook uit de inschatting die Reijman van de totale markt maakt. Hij denkt dat er dit jaar in ons land voor circa 15 miljoen euro aan photobooths wordt gehuurd, dat is drie keer zoveel als in 2015.
Maar de grote groei van de photoboothmarkt is er nu wel uit, verwacht Reijman. De markt als geheel neemt minder snel toe dan het aantal verhuurders, waardoor het voor verhuurders lastiger wordt om de hogere kosten voor onder meer transport en arbeid door te berekenen.
De prijzen zijn de laatste tien jaar nauwelijks gestegen, aldus Reijman. Als je een fotozuil wilt huren, die vormen het grootste deel van de markt, kost dat je nu gemiddeld 410 euro, tegen 401 euro tien jaar geleden, zegt hij. Daarmee is de inflatie bij lange na niet bijgehouden.
En de huurprijzen voor recente innovaties als 360 graden camera's (die helemaal om feestgangers heen draaien en daar een filmpje van maken) en fotospiegels (spiegels waar een camera in zit) zijn door het gestegen aanbod zelfs gedaald, zegt Reijman.
Onderscheiden
"We zijn ons heel erg bewust dat een mooie photobooth niet meer voldoende is om je te onderscheiden, klanten letten nu veel meer op de prijs", zegt Drost. Daarom besloot Boothville om na de coronaperiode het roer om te gooien.
"Wij hebben het bestelproces vereenvoudigd, het aanbod vernieuwd en de prijs sterk verlaagd." Tegenwoordig kunnen wij op meer dan 75 evenementen gelijktijdig een photobooth verzorgen. Ze worden door onze eigen bezorgdienst, bestaande uit 20 bestelauto's, geleverd, geïnstalleerd en meestal binnen 24 uur weer opgehaald."
Zelf bouwen
Maar Boothkings onderscheidt zich juist door fotozuilen zelf te bouwen. Daardoor zien ze er volgens Peijnenburg aantrekkelijker uit en ze hebben meer mogelijkheden dan standaard photobooths, zoals een camera die kan draaien voor mensen in een rolstoel.
Ook Alexander Visser, eigenaar van Jongens van de Photobooth, bouwt zelf de fotohokjes. Dat geeft een sexier uitstraling. Visser bouwt ook een betaalsysteem in. Op een festival moeten feestgangers immers, in tegenstelling tot bij een bruiloft of personeelsfeest, betalen om een foto te maken. Maar omdat het een vrij concurrerende markt is kan hij geen hogere prijs vragen, zegt Visser.
'Niet snel geld verdienen'
Reijman denkt niet dat er snel een consolidatie bij bedrijfjes die photobooths aanbieden zal komen. "Veel mensen denken snel geld te kunnen verdienen, je kunt een eenvoudige fotozuil ook kopen bij AliExpress. Er komen wel verhuurders bij, maar er verdwijnen ook snel weer aanbieders", zegt hij.
"Er komt toch meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt, zo kost het tijd om photobooths naar een huurder te brengen en weer op te halen."
Geen regen maar 32 graden op je trouwdag: 'Dit zagen we niet aankomen'
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.