Mediabedrijven eisen 'harde actie' van Google na miljardenboete rond online adverteren

Google heeft een boete van een kleine 3 miljard euro gekregen van de Europese Commissie. Het techbedrijf trekt eigen advertentieplatforms voor, zegt Brussel en het schaadt daarmee uitgevers, adverteerders en consumenten. Europese nieuwsbedrijven roepen Google op om de praktijken te stoppen.
De Europese Commissie kwam gisteravond met de boete op de proppen, dit keer heeft het bedrijf misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie op het gebied van online adverteren. Volgens Brussel trok Google zijn eigen advertentieplatforms voor. Concurrenten werden daarmee benadeeld.
Verkoop advertenties
Google verdient geld met de verkoop van advertenties op de eigen sites en apps, het bedrijf bemiddelt bovendien tussen adverteerders en (externe) uitgevers die ruimte hebben voor reclame. Onder meer in dat laatste geval bleken de advertentieoplossingen van Google zelf voorrang te krijgen, concludeert de Commissie. Er is sprake van belangenverstrengeling.
Brussel heeft het techbedrijf bevolen om een einde te maken aan de 'zelfbevoordelingspraktijken' en krijgt 60 dagen om met een voorstel te komen om maatregelen te treffen.
'Illegaal'
De Europese branchevereniging van nieuwsbedrijven, de European Publishers Council (EPC), noemt de praktijken van Google 'illegaal' en roept het bedrijf op om daar een einde aan te maken. Tot het ledenbestand van EPC behoren uitgevers, zoals DPG Media, RELX en Mediahuis. EPC diende eveneens een klacht in bij Brussel over de praktijken.
Volgens EPC-directeur Angela Mills Wade is een boete niet genoeg. "Krachtige en doortastende actie van Google om illegale praktijken te beëindigen, is cruciaal, aangezien Google de boete simpelweg zal afschrijven als bedrijfskosten."
Een botenverhuurder in Giethoorn ziet zijn omzet instorten door Google Maps (tekst loopt door onder de video).
Google zelf liet al weten in beroep te gaan tegen de boete. Lee-Anne Mulholland, hoofd regelgeving bij Google, noemde die boete in Amerikaanse media 'fout en onrechtmatig'. De eisen van de Europese Commissie maken het volgens haar moeilijker voor duizenden Europese bedrijven om geld te verdienen aan advertenties. Er zou bovendien voldoende concurrentie op de markt zijn.
Ook Trump is niet te spreken over de boete of andere boetes die de EU eerder oplegde aan Amerikaanse techbedrijven. De Amerikaanse president dreigt een onderzoek te starten dat kan leiden tot hogere importheffingen voor de Europese Unie, een zogenoemd 'sectie 301 onderzoek.'
'Niet laten gebeuren'
"Dit komt bovenop de vele andere boetes en belastingen die zijn opgelegd aan Google en andere Amerikaanse techbedrijven in het bijzonder", zei Trump op Truth Social.
"We kunnen dit niet laten gebeuren met briljante en ongekende Amerikaanse vindingrijkheid, en als het toch gebeurt, zal ik gedwongen zijn een Sectie 301-procedure te starten om de oneerlijke boetes die worden opgelegd aan deze belastingbetalende Amerikaanse bedrijven ongeldig te verklaren."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.