Megaschikking: Nederlandse kopers van sjoemeldiesels krijgen geld van Volkswagen

Zo'n 100.000 Nederlandse kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda krijgen 300 tot 2500 euro van de Duitse autobouwer VW Group. De uitkering is het gevolg van een schikking die VW heeft getroffen met drie claimstichtingen. Gedupeerden moeten zich vóór 10 december aanmelden met hun claim.
Dat melden Stichting Car Claim, Stichting Diesel Emissions Justice en Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting. De definitieve hoogte van de individuele vergoeding hangt af van het aantal aanmelders, maar ook van het model auto, het tijdstip waarop de auto is gekocht en de vraag of het de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto betrof.
Schikking
De schikking maakt een einde aan alle rechtszaken tussen de claimstichtingen en Volkswagen, de Nederlandse importeur en dealers over auto's met de EA189-motor. Het gaat om auto's van de merken Volkswagen, Audi, Seat, en Škoda, die tussen 2008 en 2015 op de markt kwamen. Eigenaren van zulke voertuigen kunnen via deze website hun claim indienen.
In 2015 bleek dat Volkswagen in dieselauto's technologie had gebruikt die ervoor zorgde dat de in het lab gemeten uitstoot van stikstofdioxide lager was dan in werkelijkheid. Daarmee misleidde de autobouwer kopers van dit soort auto's, oordeelden Nederlandse rechters in verschillende rechtszaken over de sjoemelsoftware. Volkswagen schikte eerder in meerdere landen.
300 tot 2500 euro
De hoogte van het totale schikkingsbedrag in Nederland is onbekend. Op basis van het minimale aantal verwachte aanmelders en de genoemde vergoedingen van 300 tot 2500 euro zou het kunnen gaan om een bedrag van 30 tot 250 miljoen euro.
Woordvoerster Joyce Donat van de Consumentenbond zegt tegen RTL Z geen precies bedrag te kunnen noemen, maar wel een indicatief bedrag van 'honderden miljoenen'. De Consumentenbond werkte mee aan het akkoord en voerde ook al jaren een juridische strijd rond de sjoemeldiesels.
Lucratieve deal
Van de compensatiebedragen gaat in elk geval geen geld meer af voor de claimorganisaties. "Dat bedrag staat los van de vergoedingen voor de stichtingen. Daarover zijn met Volkswagen aparte afspraken gemaakt", aldus de woordvoerster.
De schikking kan ook voor de advocaten en de claimstichtingen een lucratieve deal zijn. Op zijn website schrijft de Consumentenbond dat de Stichtingen waarmee de belangenorganisatie samenwerkt bij een schadevergoeding door de autofabrikant 'maximaal 25 procent' inhoudt.
Op een compensatiebedrag van 'honderden miljoenen' gaat het dan al snel om tientallen miljoenen. De woordvoerster van de Consumentenbond tekent aan dat de kosten voor massaclaims hoog zijn, en wel vergoed moeten worden. "De stichtingen werken met zogenoemde procesfinanciers die dergelijke zaken voorfinancieren. Dat is nodig, want deze zaken lopen heel lang en kosten miljoenen. De financiering moet natuurlijk wel worden terugbetaald, met een plus."