Wat moet je ermee?

Slimme bril of hanger: waarom alle techbedrijven jou aan de 'wearable' willen krijgen

Door Wouter van Dijke··Aangepast:
© ANPSlimme bril of hanger: waarom alle techbedrijven jou aan de 'wearable' willen krijgen
RTL

Of het nou gaat om een slimme bril met een camera, of een hanger die meeluistert met alles wat je zegt: AI-bedrijven zetten vol in op zogenoemde 'wearables', apparaten die je het liefst de hele dag ophoudt. Waarom, en wat kun je met zo'n apparaat?

Ze zijn de afgelopen weken veel in het nieuws: de slimme brillen van Meta en Ray-Ban, die een kleine camera in het montuur hebben verwerkt. In Rotterdam werd zo'n bril in beslag genomen door de beveiliging van een festival, nadat een bezoeker 'm gebruikt had om stiekem vrouwen te filmen bij de toiletten. Het Utrechtse poppodium Tivoli maakte deze week bekend een verbod op camerabrillen in te stellen.

En de komende tijd zullen we er nog een stuk meer over horen, want zo'n beetje elk groot techbedrijf werkt momenteel aan een eigen slimme bril, waaronder Apple, Samsung, Google en Amazon. Meta, die in samenwerking met Ray-Ban flink vooroploopt, komt volgende week met een nieuwe versie van de bril.

Slimme bril waarmee vrouwen stiekem werden gefilmd binnenkort te koop in Nederland
Lees ook

Slimme bril waarmee vrouwen stiekem werden gefilmd binnenkort te koop in Nederland

Smart glasses hebben dus een camera, maar ook een microfoon, speakers en soms zelfs een schermpje. De mogelijkheden zijn volgens de makers eindeloos. Bijvoorbeeld voor wie graag zijn leven vastlegt op beeld. Of je nou je fietsrit maakt, of een taart bakt, je kunt precies laten zien wat jij ziet. Veelgehoord pluspunt: cameraschuwe kinderen of huisdieren krijg je zo een stuk beter op de foto. Ook kun je met de brillen bellen, en muziek of podcasts luisteren.

Vragen stellen aan AI

Maar waar de makers vooral op inzetten, is AI - waarmee je vragen kunt stellen over alles wat je ziet. Je bril kan je bijvoorbeeld meer vertellen over een schilderij dat je ziet in een museum, een menukaart in een vreemde taal voor je vertalen of uitleggen wat de symbooltjes op je wasmachine betekenen. En dat allemaal zonder dat je je telefoon tevoorschijn hoeft te toveren. 

Door AI zo makkelijk mogelijk te maken, hopen techbedrijven dat je snel gewend raakt aan de mogelijkheden. Hoe meer je het gebruikt, hoe beter de AI jou leert kennen, en hoe groter de kans dat je ook in de toekomst producten van hetzelfde bedrijf blijft kopen.

Zo begon de brillenhype

De eerste bekende camerabril was de Google Glass, die in 2013 op de markt kwam. De bril was zijn tijd ver vooruit, maar ook gierend duur. Hij koste zo'n 1200 euro, en de mogelijkheden waren zeer beperkt. Ook was er veel kritiek op de ingebouwde camera. Gebruikers werden al snel glassholes genoemd, en in 2015 verdween het apparaat al weer.

In 2016 volgde Snapchat, die met zijn Spectacles een hippe zonnebril maakte, waar de camera's duidelijk zichtbaar waren en zelfs met een geel randje waren omlijst. Meer een draagbare camera dan een bril, was het idee.

In 2021 verschenen de eerste camerabrillen van Meta en Ray-Ban. Die hebben dezelfde vorm als bekende Ray-Ban-zonnebrillen, maar dan met slimme apparatuur in het montuur en de pootjes verwerkt.

En dan zijn er nog gespecialiseerde toepassingen. Denk aan een app die slechtzienden helpt veiliger over straat te gaan, of een chirurg die een collega live kan laten meekijken tijdens een ingewikkelde operatie.

Tot zover de belofte, want als de recente berichten over de brillen iets duidelijk maken, is het dat ze ook vragen en zorgen oproepen. Dat mensen met een onopvallende camera op hun hoofd rondlopen, is voor velen geen prettig idee. 

Daar zijn techbedrijven zich maar al te bewust van: bij elke aankondiging schrijven ze maar wat graag over wat ze doen om de privacy te beschermen. Zo gaat bij de Meta-bril een lampje branden zodra je een foto of video maakt. Dit lampje afdekken gaat niet, dan werkt de camera niet meer.

Maar zo'n lampje is niet in alle omstandigheden duidelijk te zien. En filmen met een bril is een stuk onopvallender dan de camera van een telefoon op iemand richten. 

Niet alleen meekijken, ook luisteren

Verschillende bedrijven werken ook aan andere wearables, draagbare apparaten met AI-functionaliteit. Bijvoorbeeld de Omi of de Limitless Pendant, dat zijn hangers met een ingebouwde microfoon die de hele dag meeluisteren naar al je gesprekken en die live uitschrijven. Zo kun je altijd terugvinden waar je het over hebt gehad, en daar vragen over stellen aan een chatbot. 

Ook het bedrijf OpenAI, bekend van ChatGPT, is bezig met een wearable. Wat voor een apparaat dat wordt, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het ontworpen zal worden door Jony Ive, die eerder als designer bij Apple onder meer de iPhone en MacBook heeft vormgegeven.

In deze video zie je hoe de Limitless Pendant werkt.

Lees meer over
MetaRay-BanGoogleAppleOpenAIKunstmatige intelligentiePrivacy