Professioneel vrouwenvoetbal nog altijd een financieel fiasco

De eredivisie (vrouwen) moet het dit jaar zonder Fortuna Sittard doen. Door geldgebrek trok de Limburgse club de stekker uit de professionele vrouwentak. Het is niet de enige profclub die met financiering van het vrouwenteam worstelt. Sponsors zijn moeizaam te vinden en nu minstens twaalf speelsters per team het minimumloon moeten krijgen, is de begroting amper rond te krijgen.
Drie seizoenen geleden (2022/2023) werden ze nog derde en in 2024 stond Fortuna Sittard in de bekerfinale tegen Ajax. Bovendien werd spits Tessa Wullaert topscorer van de eredivisie. Aan de prestaties lag het dus niet.
Toch was het 'financieel niet haalbaar' om het vrouwenteam overeind te houden, aldus de club. Geldschieter Principion was afgehaakt en nieuwe sponsors bleken geen interesse te hebben.
"Het is een combinatie van verschillende factoren", legt Bo Breukers, manager operaties bij Fortuna Sittard uit aan RTL Z. Zo is er in Limburg minder bedrijvigheid dan in de Randstad. "Kijk maar in de Kamer van Koophandel. Cijfermatig zijn hier minder bedrijven, dus is er minder kans op sponsors."
Ook is de animo voor vrouwenvoetbal lang niet zo groot als bij mannenvoetbal. Bij veel clubs zitten er nog geen duizend fans op de tribune en ook kijken meer mensen naar mannenvoetbal op tv dan naar de vrouwen.
"De zichtbaarheid voor sponsors is dus kleiner. Minder mensen zien die sponsornaam op het shirt. De vorige sponsor, Principion, was mede-eigenaar van Fortuna Sittard.
"Investeren in de vrouwentak zagen ze als maatschappelijk onderdeel van hun visie om dezelfde kansen te bieden aan mannen en vrouwen. Maar normale sponsors willen natuurlijk een return on investment en die is laag."
Te laat begonnen met zoeken naar sponsors
Toch had de Limburgse club de vrouwentak misschien wel overeind kunnen houden, steekt Breukers de hand in eigen boezem. De club is te laat begonnen met het zoeken van sponsors.
"We wisten altijd al dat Principion slechts drie jaar zou sponsoren en dat we dan op eigen benen moesten staan. Pas het laatste half jaar zijn we er hard aan gaan trekken. Achteraf gezien hadden we de eerste twee jaar al een accountmanager op pad moeten sturen om fulltime sponsoren voor de vrouwen te zoeken."
Om een vrouwentak overeind te houden is puur voor salariskosten, wedstrijdorganisatie, voeding en vervoer minstens 6,5 ton nodig, becijfert Breukers. Die kosten stijgen omdat de KNVB in de licentievoorwaarden eist dat steeds meer spelers een contract krijgen waarbij ze het minimumloon betaald krijgen.
Het afgelopen seizoen ging het om minimaal acht speelsters per team, dit seizoen zijn dat er minstens 12 en in 2026/2027 moeten minimaal 16 speelsters een contract hebben.
Door die strengere licentievoorwaarden zal het niveau van het vrouwenvoetbal omhoog gaan, zegt Xander Czaikowski die tot 2025 algemeen directeur was bij PEC Zwolle, dat ook een professioneel vrouwenteam heeft. Maar het zorgt er volgens hem ook voor dat steeds meer clubs in de rode cijfers belanden.

Vrouwenvoetbal valt onder dezelfde BV als mannenvoetbal. Czaikowski spreekt over een weeffout in de organisatiestructuur.
De mannen gaan voor
"Bij PEC Zwolle vroegen we sponsors van de mannen, of ze voor een kleiner bedrag ook de vrouwen wilden steunen. Het ging dan om een fractie van het bedrag dat naar de mannen ging, bijvoorbeeld 50.000 euro. Maar uiteindelijk komt dat geld op één rekening. Als er dan een tekort op de begroting van de mannen is, dan gaat dat geld daarheen. Je kunt dat voorkomen als je de BV's voor mannen en vrouwen lostrekt."
Ook bij PEC Zwolle was het lastig om sponsors te vinden. De club heeft vooral fans uit de regio. "Als je geen landelijke fanbase hebt, stappen grote landelijke bedrijven zoals ABN Amro (sponsor van de Ajax Vrouwen) niet in. En vrouwenvoetbal wordt amper uitgezonden op tv, dus een sponsor krijgt geen groot bereik."
Steun van Disney
Je moet het vooral van sponsors hebben waarvan de directeur zelf fan is van de club en die het vrouwenteam wil steunen, zegt Czaikowski.
"Of je moet een andere bron van inkomsten zoeken. Denk aan Wrexham (eerste divisie Engeland) dat veel geld verdient aan de documentaireserie die door Disney wordt gemaakt. Daar kijken per aflevering vijf miljoen mensen naar. Zoiets zou je ook met een vrouwenteam kunnen doen"
Toch zijn er in Nederland wel degelijk sponsors te vinden die de portemonnee willen trekken. Dit jaar doet kreeg Hera United een KNVB-licentie voor de eredivisie. De Amsterdamse club, die geen mannenteam heeft, wordt gefinancierd door sponsors als Booking, Sportcity en Nike. Alle speelsters hebben een profcontract.
Bij het zoeken naar sponsors werkte Hera United samen met een extern sportsponsoringbureau dat een groot netwerk had, zegt algemeen directeur Susan van Geenen.
Ook was het momentum daar. "De groeipotentie van het vrouwenvoetbal is enorm. Het is de snelstgroeiende teamsport van Nederland."
Wat de club helpt is dat het volgens Van Geenen 'meer dan een voetbalclub is'. "Hera is geen traditionele partij om te sponsoren. Partners stappen niet alleen in een club, maar in een missie. Wij zijn een beweging en het is onze missie om vrouwenvoetbal in de spotlight te zetten en naar een hoger niveau te tillen."
Hera United maakte vorige maand haar debuut in het vrouwenvoetbal. Hoe dat ging, zie je in deze video:


